Карантин та перехід на віддалену роботу стали викликами для багатьох бізнесів. Навіть IT-компанії, які й раніше працювали дистанційно, стикнулися з низкою складнощів. Олександр Садовський, співвласник компанії SPD-Ukraine та випускник Presidents’ MBA kmbs, розповів про те, як змінилася робота його бізнесу в нових умовах.
Про віддалену роботу
Наша компанія має два офіси у Черкасах та один в Києві. З початком карантину ми відправили додому усі команди, в обох містах. Оскільки наша компанія – зі сфери IT, то віддалена робота не є для нас чимось новим. Ми вже мали налаштовану інфраструктуру, а перед карантином IT-служба ще раз все перевірила. Отже, перехід на віддалену роботу відбувся спокійно.
Ми не помітили зниження ефективності інженерів. Що стосується адміністративних, сервісних працівників (наприклад, офіс-менеджерів) – то у них під час карантину роботи значно менше. Натомість у HR-менеджерів її стало більше. Тому ми сформували перелік HR-завдань (зробити аналітику, провести опитування тощо) і попросили долучитися до їх виконання тих людей, хто вивільнився на час карантину.
На мою думку, в умовах дистанційної роботи головне – це постійна комунікація з командою. Особливо якщо раніше ви не мали звички ставити завдання працівникам і спілкуватися онлайн. На щастя, інструментів достатньо. Ми використовуємо корпоративну версію Google Hangouts та, на деяких проєктах, Slack.
Про бізнес-контекст
Загалом у нашої компанії зараз все стабільно. Проте варто розуміти, що бізнес не існує у вакуумі, він є похідною від бізнесу клієнтів, а їхній бізнес – похідною від світової економіки. IT-бізнес все одно зводиться до людини, для якої в кінці ланцюжка створюється цінність. Скажімо, для одного клієнта ми розробляємо SMART-термінали, які використовуються при офлайн-продажі. І якщо фізичні магазини не працюватимуть, то, зрештою, буде погано й нам.
Наші основні клієнти знаходяться у США та Ізраїлі, і по ним криза вдарила досить сильно. Ми вже відчуваємо перші сигнали рецесії: деякі клієнти почали просити знижки, хтось скорочує певні ініціативи. Частині ми вже надали знижку, з іншими ведемо перемовини.
Будь-який бізнес не існує у вакуумі, він є похідною від бізнесу клієнтів, а їхній бізнес – похідною від світової економіки.
Ніхто не знає, як розгортатиметься ситуація, тому є ризики, «підвішені в повітрі». Ми зараз багато спілкуємося з клієнтами, щоб розуміти – що у них відбувається. Наприклад, бачимо, що вони заморожують найм нових працівників, вичікують – що буде далі.
Серед наших клієнтів є дві великі публічні компанії, які мають запас міцності. З тими бізнесами, з якими стосунки ми вибудовували роками, ситуація стабільна. З меншими компаніями, стартапами, складніше. Але ми розраховуємо, що навіть в умовах карантину могли б протриматися як мінімум до кінця року, якщо не виникне якихось масштабних форс-мажорів.
Через карантин у нас частково знизилися фіксовані витрати: на оренду офісів (нам надали знижки), на дорогі паркомісця у Києві, закупівлю офісних товарів, проведення івентів тощо. Також ми сильно зменшили інвестиції. Такий режим економії допомагає балансувати просідання в доходах.
Про пріоритети
У нас є плани на рік (досить конкретні) і на 5 років (скоріше візійні). Офіційно ми їх поки не переглядали, але вже обговорили між собою, що річні плани щодо зростання не будуть виконані.
Зараз наше планування – радше ситуативне. Головні завдання сьогодні – заручитися підтримкою клієнтів, домовитися з ними про умови взаємодії до кінця року. Звичайно, гарантій ніхто дати не може, тому ми готуємося до сценарію, коли усі клієнти попросять знижку.
Ми намагаємося також розвивати продаж, але сьогодні цей напрямок не працює так, як ми планували. Насправді це має й позитивну сторону: можна зробити крок назад і порефлексувати – бо раніше на це не вистачало часу.
Наш головний пріоритет у поточних умовах – зберегти команду. Для цього ми оптимізуємо витрати, скорочуємо інвестиції. Навіть якщо деякі клієнти відмовляться від проєктів, ми не хочемо втратити людей. Все одно ринок відіграє своє, і якщо команда буде, то ми зможемо швидко скористатися можливостями. А якщо людей потрібно буде набирати знову, то втратимо місяці, а то й роки.
В умовах дистанційної роботи головне – це постійна комунікація з командою. Особливо якщо раніше ви не мали звички ставити завдання працівникам і спілкуватися онлайн.
Про благодійність
Основна частина наших працівників знаходиться в Черкасах, тому й більшість активностей, пов’язаних із нашим брендом, відбувається тут. Те саме стосується благодійності: проєкти, у які ми вкладаємось, переважно черкаські.
Коли карантин почався, ми з іншими членами черкаського IT-кластеру обговорювали – що можна зробити для допомоги лікарням. Спочатку думали закупити апарати ШВЛ, але виявилося, що це не так просто: навіть якщо у тебе є гроші, то придбати й принести в лікарню не вийде, – забагато бюрократії.
У Черкасах досить швидко з’явилися благодійні фонди, яким можна довіряти. Робити це простіше індивідуально, а не від компанії (з фіскальних та бюрократичних причин), тому вирішили, що кожен з нас допомагатиме фонду «Черкаси проти COVID-19» окремо, як фізична особа. Цей фонд закуповує маски, захисні засоби, апарати ШВЛ для лікарень.
Суб’єктивно ситуація у нашій області доволі спокійна. Мені здається, що зараз ми боїмося значно менше, аніж місяць тому. Може, звикли, а може, втомилися боятися.
Про бізнес після пандемії
Я намагаюсь дивитися у майбутнє оптимістично. Зрозуміло, якщо світова економіка «ляже», то погано буде усьому бізнесу. Але якщо ми поступово виходитимемо з карантину, то, скоріше за все, частина людей захоче продовжити працювати з дому, принаймні частково (скажімо, пів тижня). Адже навіть ті, хто раніше не бачив себе у віддаленій роботі, тепер відчув її переваги: не треба витрачати час на дорогу, стояти у пробках тощо. Відповідно, після карантину можна буде зменшити орендовані офісні площі й зберегти чимало коштів.
Вже зараз я бачу, що змінюється ставлення до аутсорсингу. Раніше інколи на нас дивилися зверхньо: наприклад, американські працівники на тих, хто сидить в Україні. Хтось вважав, що віддалена робота неефективна, або не розумів, як це взагалі відбувається. А тепер всі опинилися у рівних умовах. Відповідно, з’явилося розуміння, комунікація між людьми покращилася. Ймовірно, це дасть поштовх розвитку аутсорсингу у світових масштабах.
Чимало сфер, які зараз швидко зростають (скажімо, доставка) – потім можуть так само швидко скоротитися. Але це не стосується електронної комерції. Розвиток e-commerce буде дуже довгим. Але мова йтиме не про якісь конкретні технології, а про цифрову трансформацію та управлінські рішення. Не потрібно писати нові інтернет-магазини – майданчиків достатньо. Головне – наявність у компанії правильної стратегії.