Як зберегти фокус діяльності, власну ідентичність, будучи міжнародною бізнес-школою? Чи важливо це для вас?
Олена: Так, баланс між інтернаціональністю, глобальністю та автентичністю, оригінальністю дуже важливий. Досліджувати себе, розуміти свою ідентичність, кореневу силу, управлінську та культурну традицію — всі ці елементи дають особливу енергію.
Ми багато працюємо над цим питанням у різних курсах наших програм, зокрема в спеціальних курсах культурно-філософського спрямування. Приділяємо увагу цій проблематиці у виїзних модулях Україною, організовуємо спеціальні поїздки в місця сили: Батурин, Качанівку, на схили Карпат.
Антоніо: Так, для нас це дуже важливо. Нам легко зберегти свою ідентичність, тому що кожна бізнес-школа привносить власну ідентичність і досвід професорів. Важливо дивитися в одному напрямку й розуміти одне одного на міжнародному рівні. Кожна бізнес-школа має переваги, які варто використовувати та якими потрібно ділитися.
У сфері освіти спостерігається тенденція до скорочення тривалості навчання. Існує багато експрес-курсів з бізнес-освіти, видаються книжки на кшталт «MBA за 10 днів». Як ви ставитеся до цього? Це для вас загроза, чи ви оцінюєте процес позитивно?
Олена: Для мене це питання з розряду «Як ви ставитеся до компакт-дисків “Mozart’s Greatest Hits” або книжок “Хрестоматія світової літератури”»?
Часом це краще, ніж нічого. Адже таким чином відкриваються двері у світ розвитку, формуються запитання та бажання продовжувати. Часом це гірше, ніж нічого. Оскільки виникає поверхневе розуміння, зверхність і найгірший тип управлінців, про який ми говоримо: «страшне не незнання, а ілюзія знання».
Безсумнівно, щоб отримати якісну академічну та практичну підготовку, а не просто опанувати певні бізнес-інструменти, щоб навчитися мислити й управляти системами — потрібен час.
З іншого боку, я переконана, що бізнес-школи теж повинні ставати гнучкішими та належним чином інтегрувати у свої програми запит на дискусію довкола MOOC, сінемалогію, MBA в режимі реального часу тощо.
Антоніо: Курс Executive MBA має змінювати мислення та досвід учасників. Тому ядро MBA — це щонайменше один рік і робота з провідними професорами та експертами галузі. Адже потрібно ділитися ноу-хау та досвідом й обговорювати їх. Це можна зробити в Інтернеті та особисто / на території кампусу, але для засвоєння потрібен час, а для спілкування й обміну потрібні професори високого рівня. Дискусія — ключовий елемент бізнесу, а отже, і бізнес-освіти. Відмінність між гарною бізнес-школою та онлайн-відео — передача знань і досвіду. Бізнес-школа — це лише фізична основа.
Що нового ви зрозуміли у спільному модулі RBS & kmbs?
Олена: Цей модуль спонукав до роздумів. Та зараз я б виділила три думки.
По-перше, розуміння необхідності продовжувати системно вивчати перспективу, з якої дивляться на світ люди з різних його куточків. На моєму читацькому столику завжди були такі книжки як «Культурна карта» Ерін Меєр чи «Спостерігаючи за англійцями» Кейт Фокс. У програмі ЕМВА kmbs є курси «Несподіваний іслам» і «Знати Японію»… Але цього недостатньо! Іноді, коли говориш зі співрозмовником з іншої культури, відчуваєш, як складно поставити логічний наголос, і справа не в іноземній мові, заковики лежать значно глибше.
По-друге, вище ми говорили про розуміння власної ідентичності та сили, про хист їх комунікувати. Віддаю належне римлянам. Збережена архітектура, глибоке звучання історії, культури, самобутності… Ми теж все це маємо. І варто працювати з цим системно та без шароварщини!
По-третє. Треба продовжувати, заходити на незвідані території, шукати асиметричні й несподівані точки перетину. Згодна з колегою професором Антоніо, що їх в України та Італії, в Києві та Римі цих точок чимало.
Антоніо: Перед Україною та Італією лежать великі можливості, наприклад, у секторах зеленої енергетики та сферах продуктів і напоїв. Було досягнуто порозуміння, і приємно бачити, як ноу-хау бізнесу з RBS може задовольняти потреби провідних представників бізнесу в Україні. Ми можемо заглибитися в бізнес-моделі провідних компаній та вивчити їхні кейси, щоб прискорити розвиток бізнесу українських компаній.