На лекції Сергія Комберянова, президента Lean Institute Ukraine, йшлося про те, що таке Lean і як цей підхід спроможний покращити саморозвиток управлінців. Сам термін перекладається як «без надмірностей» і часто асоціюється з виробництвом. Дійсно, ця методологія бере початок від ідей Генрі Форда щодо створення безперервного потоку на автомобільному виробництві. Але оскільки Lean-методологія спрямована на виявлення та викорінення усіх можливих видів втрат, тому може стосуватися не лише організаційних, але й особистих процесів.
Отже, ключове у Lean — це шукати зайве та позбуватися його. Це дає змогу гнучко адаптуватися під будь-які труднощі та виклики. За словами Сергія, методологія підходить до будь-чого, чим можна займатися: «Наприклад, вже 54% усіх американських компаній проваджують Lean, як і більшість топових українських бізнесів. Якщо ти цього не робиш, то, скоріше за все, не зможеш займатися експортом».
Lean — це не про виробництво і не про автомобілі, це про гнучкість і постійне покращення, про філософію. «А починається ця філософія з лідера. Спочатку ти змінюєш себе, потім свою компанію, свої процеси», — каже спікер.
Сергій на численних прикладах показав, як впровадження Lean пов’язано із залученням управлінця та його особистими змінами, і підкреслив: «Якщо ви не готові себе міняти, не витрачайте гроші на Lean, бо це буде тотальний самообман та дуже нестійкі результати».
Також лектор розповів про Джона Шука, першого американця, який працював на заводі Toyota в Японії та займався перенесенням виробництва за межі Японії. Джон казав, що Lean-менеджмент — це систематично розвивати людей та постійно покращувати процеси для того, щоб постачати цінність клієнтам та забезпечувати процвітання компанії, водночас споживаючи мінімальну кількість ресурсів.
Таким чином, на першому місці в Lean — розвиток людей, відповідно, і персональний розвиток управлінця. «Виходячи з цього, перша навичка, яку потрібно в собі розвинути тому, хто хоче стати Lean, — це навчати. Ви маєте стати коучем, вчителем, — каже Сергій. — Лідер — це не харизмат, не “пожежник”, а радше “пожежний інспектор”, який зробить так, щоб пожежі не сталося». А оцінювати менеджера варто по тому, як розвиваються його підлеглі.
Lean, на думку спікера, є шляхом до антикрихкості. І це ілюструють результати бізнесів у кризові періоди. Скажімо, і пандемія, і війна не стали непоправним ударом для Lean-компаній. Сергій розповів, що вони легше переводили бізнес у безпечніші регіони, не залазили у борги тощо. А значить, є цілком раціональні причини для докладного занурення у цю методологію.