Ця країна відома завдяки не лише надзвичайно швидкому розвитку (за 50 років — від пустелі до високотехнологічних міст), але й упровадженням сучасних трендів (зокрема, «зеленої» економіки). Учасники модуля занурювались у місцевий контекст (історичний, культурний та бізнесовий), дізнавалися про візію та стратегію різних еміратів, спілкувалися з представниками місцевих компаній.
Культурний код
Під час модуля учасники відвідали декілька визначальних для культурного життя країни локацій. Зокрема, Мечеть Шейха Заїда, яка є однією з шести найбільших мечетей у світі. Вона носить ім'я першого президента ОАЕ і відкрита для відвідувачів, незалежно від їхньої конфесії.
Абу Дабі Лувр — новаторський культурний проєкт, створений за зразком і в співпраці з Лувром, культурний і музейний простір, що має зафіксувати продуктивну взаємодію східної і західної традиції, сформувати уявлення про цілісну історію людства.
Екскурсії культурними пам’ятками відбувалися у супроводі релігієзнавця, докторанта Тілбурзького університету (Нідерланди) Романа Назаренка, з яким учасники мали змогу поговорити про іслам як спосіб життя та спробували розглянути успіх ОАЕ через арабську парадигму мислення.
«Зелені» інновації
У довгострокових планах ОАЕ — стати світовим лідером та центром експорту та реекспорту «зелених» продуктів та технологій. І ця візія вже активно втілюється. Наприклад, учасники Presidents’ MBA kmbs побували у Масдар сіті — першому у світі проекті «зеленого» міста з нульовим викидом вуглецю, який розробляється в Абу-Дабі. Цей амбітний проєкт, що розпочався у 2006 році, планують завершити до 2025-го і, за задумом, він має стати найпершим прикладом еко-міста у світі.
А в Дубаї учасники відвідали The sustainability city — перший проєкт із нульовим споживанням енергії в еміраті. Після плідної розмови з Карімом Ель-Джісом (Karim El-Jis), директором із питань сталого розвитку компанії Dimond Developers, про принципи Net Zero Energy & Net Zero Carbon у практиці забудовників, учасники прогулялися подібними до оаз вулицями «стійкого міста».
Екологічність, відкритість, представництво і залученість — чинники, які дозволяють ОАЕ посідати перше місце у світі за 23 показниками у життєво важливих секторах, бути серед країн-лідерів за 59 показниками і однією із 10 найкращих країн за 106 показниками.
Бізнес у темпі ОАЕ
У кожному виїзному навчальному модулі учасники знайомляться з місцевими бізнесами, спілкуються з представниками державних та громадських інституції. Адже саме співпраця різнопланових гравців дозволяє досягати неймовірних результатів (ця концепція має назву quadruple helix, і її досліджують учасники MBA-програм kmbs у різних куточках світу).
У Дубаї учасники навідалися до DIFC — Міжнародного фінансового центру Дубаї. DIFC є особливою економічною зоною в місті, що функціонує від 2004 року і має незалежний та узгоджений на міжнародному рівні регулятор, судову систему, систему загального права, глобальну фінансову біржу, сприятливий для оподаткування режим. DIFC пропонує компаніям 100% власність без необхідності в місцевому партнері. Відбір компаній, які можуть працювати в DIFC, вочевидь складний, у подібних масштабних проєктах проблему становить зарегульованність (про що і згадала представниця Центру на зустрічі з учасниками).
До речі, візит до Центру організував резидент DIFC, випускник Presidents’ MBA kmbs Микола Сушко. Він є засновником групи компаній Smart Team, меценатом, ініціатором багатьох благодійних проєктів. А при найманні працівників приниципово надає перевагу українцям. І це не лише громадянська позиція: Микола абсолютно переконаний, що українці — найталановитіші.
У межах модуля учасники досліджували сучасні практики створення цінності організаціями з ОАЕ. Зокрема, вони познайомилися з компанією Air Arabia. Хусам Райдан (Housam Raydan), директор з корпоративних комунікацій та клієнтського досвіду, розповів про роботу цього бюджетного авіаперевізника, заснованого у 2003 році, який нині виконує рейси у 67 напрямах, включаючи Близький Схід, Північну Африку, Індію, Центральну Азію і Європу.
Також учасники відвідали AstroLabs, компанію з розвитку цифрових можливостей, партнера Google for Startups в мережі GFS Tech Hub Network. На зустрічах з представниками цього бізнесу говорили про особливості ведення і відкриття бізнесу в ОАЕ, зокрема про тісний зв’язок бізнесу та культури. Особливо показовим є кейс компанії Uber, яка, зайшовши на цей ринок, не врахувала, що люди тут цінують насамперед персональний контакт і люблять замовляти таксі телефоном і розраховуватися готівкою. Uber, як відомо, пропонує прямо протилежне. Лише після певних коректив компанії вдалося взяти ринок під свій контроль.
У коворкінгу Jobetter його засновник Андрій Сунко провів для учасників модуля екскурсію та розповів про те, що існує кілька варіантів членства з орендою гнучкого або виділеного столу для приватних осіб чи приватного офісу для малих та середніх підприємств. Кожен учасник має безкоштовний доступ до всіх соціальних та професійних заходів і семінарів, а також можливість отримання пільг, знижок та бонусів від партнерів.
Естафету робочих зустрічей перехопив директор із продажу труб в Україні та БСіА Інтерпайп Андрій Бурцев. Він коротко представив компанію, зупинився на специфіці та ключових викликах ведення бізнесу в ОАЕ, зокрема відсутності торговельних бар’єрів: продавати може будь-хто, що означає відсутність лобізму чи підтримки національного виробника.
Наприкінці одного з насичених днів представників спільноти kmbs приймав у ресторані своєї мережі Argentina Grill випускник Presidents’ MBA Георгій Піонов. Спочатку він поділився своїм досвідом відкриття бізнесу в ОАЕ, після чого до розмови приєдналися Микола Сушко та Андрій Сунко.
А в останній день модуля учасники відвідали порт, що розкинувся на узбережжі мальовничої Перської затоки. DP World (Dubai Port World) — один з найбільших світових портових операторів. Компанія оперує 78 морськими терміналами і найбільшим індустріальним парком світу Jebel Ali Free Zone (JAFZA). DP World знаходиться під управлінням найбільшого світового інвестора і девелопера компанії Dubai World, що належить уряду ОАЕ.
Сталий розвиток
Сталий розвиток часто називають головною ідеологією 21 століття, яка вже набула безліч трактувань та інтерпретацій. Про сталий розвиток ми говоримо і як про стратегію для всього людства, і як про спосіб діяльності організації, що допомагає їй бути успішною в довгостроковій перспективі.
На зустрічі з топменеджментом Cundall, багатопрофільної інженерної консалтингової компанії, учасники модуля спробували подивитися на сталий розвиток як фундамент для залучення талантів. Richard Stratton, керуючий партнер, та Ольга Літковець, керівниця з бізнес-розвитку та маркетингу Cundall, поділилися основними підходами до сталого розвитку в їхній компанії. Та підкреслили, що саме візія компанії як найкращого місця для зростання та процвітання талантів створює надзвичайно широкі перспективи для забезпечення сталості.
Всесвітня виставка
Чимало часу учасники модуля присвятили DUBAI EXPO 2020 — простору, де з жовтня 2021-го по квітень 2022-го відбувається Всесвітня виставка. За прогнозами організаторів, цей захід має відвідати близько 25 млн осіб зі 180 країн світу.
Офіційним майданчиком для розміщення виставкового павільйону є новий Dubai Trade Center площею в 438 гектарів, включно з виставковою територією (150 га), станцією надземного метро, торговельним центром, житловими, логістичними та готельними об’єктами. Загальна тема виставки — «Об’єднуючи розуми, творимо майбутнє».
Виставка присвячена пошуку шляхів взаємозв’язку, співпраці та формуванню нових партнерських відносин для розвитку інновацій та ідей заради кращого майбутнього. Іван Сидоренко, директор Українського павільйону, розповів учасникам про концепцію презентації України, яку коротко можна виразити як SMART UKRAINE.
Увесь український павільйон являє собою єдиний простір, поділений на три тематичні групи: смарт-життя, смарт-мислення, смарт-почуття. Кожна з груп розкриває можливості раціонального, технологічного та екологічного виміру життя через призму технологій та інструментарію, який сьогодні доступний для більшості населення планети. Сьогодні ми є свідками постійних змін у глобальних економічних процесах. Єдиною стабільністю зараз є зміни, тому мобільність, раціональність та інноваційність мислення (що разом можна описати словом “смарт”), і є основою сталого розвитку суспільства.
Про це йшлося і на панельній дискусії, в якій взяли участь Іван Сидоренко, Олександр Хом’як (консул України в Дубаї) та Марина Дяченко, співзасновниця, керівна партнерка компанії «MANEZH», випускниця Presidents’ MBA kmbs.
Виїзний навчальний модуль — це досвід, який сприяє зміні мислення та запускає потужні трансформації як у свідомості учасників, так і, згодом, у їхніх бізнесах. І саме тому він є невід’ємним складником MBA-навчання у kmbs.
Едуард Мальцев, керівник програми Presidents’ MBA, підсумовує: «В сучасному, взаємопов’язаному, світі вміння працювати з культурними кодами, стає однією з найважливіших спроможностей управлінців. Дубай — дуже цікавий приклад того, як можна, зберігаючи власну ідентичність, відкриватись і ставати цікавим цілому світу. Успіх міста та емірату зайвий раз демонструє важливість візії — усвідомлення власних перспектив і власного шляху. Саме відкритість і воля до майбутнього уможливлює розбудову інститутів — формальних і неформальних, які перестають залежати від конкретної людини і стають рушійною силою розвитку.»