Школа для лідерів,
які прагнуть змін

Дізнайся першим

Останні новини KMBS в реальному часі

Останні події та новини з життя KMBS дізнавайтеся у розділі KMBS Live що знаходиться у верхньому правому куті екрану

Відкрити kmbs live
Головна
/
Статті
/
Лідерство під час війни: як «Кормотех» працює у нових умовах
16.11.2022
2522
0хв
Лідерство під час війни: як «Кормотех» працює у нових умовах
Стратегія. Бізнес-Модель. Системи
Компанія «Кормотех» — це сімейний бізнес у другому поколінні, який заснував Орест Вовк, а нинішнім СЕО і власником є його син Ростислав Вовк. Родина Вовк не планує продавати свій бізнес, вони його розвивають для наступних поколінь. Більше того, в статусі національного лідера їм вже затісно, вони трансформують компанію в глобальну з амбітною метою — через кілька років вийти на провідні позиції на стратегічних ринках. І це задає команді вектор для формування цінностей, життєстійкості й перформансу саме як глобальної сімейної компанії. Перший завод побудували на Львівщині, і це було принципове рішення — робити бізнес на території України. Провівши дослідження сировинних баз та економічних аспектів, компанія обрала для побудови заводу Яворівщину. Згодом компанія розширилася й сьогодні має вже два заводи в Україні: для виготовлення сухих та вологих кормів. Ще один завод вологих кормів побудований у Литві у 2020 році. Це перше власне виробництво «Кормотех» у Європі, розташоване у промисловому центрі країни — місті Кедайняй. Виробництво максимально роботизоване. «Кормотех» працює над подальшим розширенням. Війна поставила перед компанією нові виклики, але їй вдається з ними впоратися. Про це нам детально розповіла Уляна Фіца, Global Chief Supply Chain «Кормотеху» та випускниця програми kmbs «Стратегічне мислення».

Якими є найголовніші передумови вашої стабільної роботи навіть під час війни?

Уляна Фіца: Це наші цінності та стандарти якості. Одна з наших цінностей — це гра в довгу. Ми вибудовуємо довготривалу співпрацю з індивідуальними рішеннями. Цінуємо стабільність, надійність і взаємоповагу.

Якість ніколи не є для нас предметом обговорення: вона має бути на найвищому рівні. Коли до нас приходять нові партнери, то вони часом дивуються нашим вимогам:

1. Ретельно перевіряємо якість сировини та її походження у лабораторіях «Кормотех».

2. Проводимо вхідний контроль сировини на вміст білків, жирів, золи, кальцію та фосфору.

3. Виконуємо контроль показників у вже готових раціонах.

4. Вимірюємо вміст антиоксидантів згідно з європейськими стандартами.

Стандарти «Кормотех» — подібні до стандартів дитячого харчування, а місцями ще жорсткіші. Наприклад, ми використовуємо сировину на зразок «супового набору». Якщо наш працівник відкриває фуру й відчуває не той запах або бачить не ту температуру, то він відправляє вантаж назад.

Компанія працює над тим, щоб дотримуватися задекларованих вимог до смаку та поживності. Ми маємо дегустаційну панель з тваринами, на якій проводимо тестування продукції на смаковитість (сировина, рецептура, якість і смак продукту). Якщо панель має результати із відхиленнями — продукт доопрацьовується, щоб відповідати стандарту. Отже, ми виробляємо безпечний, проконтрольований у 60 точках продукт. Також можемо говорити, що фінальну оцінку продукту виносить наш чотирилапий клієнт, а не компанія, адже котиків і песиків не обманеш.

Наш підхід знаходить відображення у результатах: станом на травень 2022 року «Кормотех» була на 51 місці серед світових топ-101 компаній від американського видання Petfood Industry і на сьомому за темпами розвитку серед найдинамічніших компаній за підсумками 2021 року. Ми за крок до візії «Увійти до топ-50 petcare-компаній світу»: торік команді вдалося збільшити продаж на 43,2% у грошах та 22,8% у вазі, у порівнянні з 2020 роком.

«Кормотех» піднялася на 10 позицій у глобальному рейтингу гравців галузі догляду за домашніми тваринами. Компанія може набагато більше, ніж прагне. Наприкінці 2017-го увійти до топ-50 здавалося майже неможливим, це було просто мрією. Це свідчить про системне зростання, а також затребуваність нашого продукту на ринку. Ми — компанія зі Східної Європи — серед топ-51 найкращих компаній світу. 

Наша візія — потрапити до топ-50 до 2023 року, тому цей результат нас приємно здивував та мотивував. Ми відчули, що світ нас бачить і сприймає як серйозного і експертного гравця. Я вважаю, що «Кормотех» сьогодні — це перша асоціація, яка виникає, коли йдеться про галузь pet food в Україні (внутрішній ринок) і з України (експортний ринок).

Якою є зараз структура управління у компанії? Хто відповідає за стратегію?

У.Ф.: Є власник — Ростислав Вовк — і стратегічна група з 12 топменеджерів, відповідальних за створення і виконання стратегії компанії. У ній прописані стратегічні ринки для наших брендів (Optimeal, Club 4 Paws, «Мяу!», «Гав!») та private label, а також план із цілей, задач і очікуваних результатів для кожного ринку і країни.

Скажімо, Литва має стати другим домашнім ринком після українського (до 2028 року ми маємо закріпитися у лідерах). Ще одним стратегічним ринком є США, де ми активно презентуємо бренд Optimeal.

Через тиждень від початку війни наша стратегічна група вирішила рухатися вперед до перемоги. Ми прийняли виклики на ринку, щоб зберегти робочі місця наших працівників, платити податки, забезпечувати продуктом наших стейкхолдерів.

У день повномасштабного вторгнення Ростислав Вовк ухвалив рішення, що ми не будемо більше працювати з Білоруссю, хоча вона була для нас третьою за обсягами продажу (з росією ми не працювали ще з 2014 року). Отже, хоча у лютому ми різко втратили велику частку експорту, ми швидко реорганізувалися й перерозподілили обсяги на інші ринки — локальний і закордонні. А такі рішення допомагають нам мати чисту совість, а також дозволяють сфокусуватися на правильних ринках. 

Які виклики поставила перед «Кормотехом» війна?

У.Ф.: Таких було чимало. Наприклад, був момент, коли водії-українці за кордоном поверталися в Україну рятувати свої сім’ї. Це були тисячі людей, які полишали вантажі та фури. Транспортна логістика в Європі тоді зупинилася. А нам довелося шукати водіїв у віці 60+, яких не мобілізують, адже воєнний стан забороняє чоловікам виїжджати за кордон, а дозволи отримати дуже важко.

Ще один виклик стосувався оплати валютою за кордон. Існував критичний список імпорту, за який можна було сплачувати. І в ньому не було ані поліетиленової плівки, ані смакових покращувачів, які потрібні нам для виробництва. Але ми звернулися до Міністерства економіки з проханням про розширення списку, і воно дуже швидко його розглянуло. Вже за 10 днів ми змогли повноцінно працювати.

Була й паливна криза, бо розбомбили нафтобазу, й товар не міг виїхати. Але ми й з цим упоралися. Нині постав новий виклик — загроза відключення електрики. Отже, сьогодні постійно треба бути зібраним та мобілізованим, щоб вирішувати ті проблеми, які виникають. Але я вірю: що більше ти тренуєш і підтримуєш себе та команду, то простіше вдається вийти з будь-якої ситуації.

Ланцюжки постачання постраждали ще під час пандемії, бо сильно зросла вартість перевезення контейнерів морем, особливо з азійського ринку. Ковідні обмеження сильно продовжили терміни постачання й співпраці людей на глобальному рівні. А війна додатково поглибила наявні проблеми. Морські порти заблоковано, і в такому небезпечному стані вони будуть ще мінімум пів року. Наша компанія експортує продукцію до 33 країн світу, а морські шляхи — це двері, які відкривають нам дорогу до партнерів і клієнтів. Також через море ми імпортуємо всі необхідні для нашого продукту сировини, пакування тощо. Зокрема, порт Одеси для нас закритий, і жодна сировина не може туди потрапити. Скажімо, я не можу привезти борошно ягнятини з Нової Зеландії, яке ми використовуємо. І навряд чи зможу це зробити у 2023 році. Треба шукати постачальників, які зможуть возити нам сировину іншими шляхами.

Потоки експорту й імпорту з Одеси перейшли до Констанцу (Румунія), Клайпеди (Литва) та Гданську (Польща), і ці порти переживають перенавантаження. Вони навіть були змушені вводити штрафи для фур, які не запізнювалися, а приїжджали раніше.

Нам потрібно було акумулювати запаси сировини, щоб виготовляти достатню кількість продукції, аби всі наші партнери мали продукт вчасно. «Кормотех» працює з глобальними і локальними постачальниками сировини та інших матеріалів. Та війна внесла свої корективи, адже через обмеження проведення грошових операцій, заблоковані і заміновані порти, черги на державних кордонах нам треба було швидко знайти альтернативних постачальників в Україні.

На кордонах з ЄС також є чималі черги. Але я, у будь-якому випадку, вдячна державі, що ми можемо експортувати свою продукцію під час війни. І вважаю, що нам гріх жалітися.

Взагалі я зрозуміла для себе, що війна — це не лише виклики, але й можливості. Поки у тебе є голова на плечах і цілі руки-ноги — лише вперед та вгору!

А які можливості відкрилися перед компанією?

У.Ф.: Скажімо, показати свою життєстійкість та соціальну відповідальність. Орієнтовно за два тижні від початку повномасштабного вторгнення ми переформатували управління компанією. Стратегічна група Кормотеху сформувала кризовий штаб, де щоденно вирішувались питання безпеки працівників, забезпечення відвантажень та перелаштування операційних процесів.

Сформували три стратегічні напрямки роботи: 

  • забезпечення ринку України продуктом і безперебійне виробництво на фабриках в Україні та Литві; 
  • посилення присутності на експортних ринках;
  • запустили глобальний ланцюг допомоги для тварин Save Pets of Ukraine, які страждають від війни.

Волонтери доставляли корм у найгарячіші точки, зокрема Гостомель та Бучу, щойно їх деокупували. У той час багато компаній тільки й думали, як вижити і втриматись на плаву, а ми запустили глобальну ініціативу порятунку чотирилапих від війни.

Отже, ми не стали знижувати витрати, а натомість вирішили займатися і бізнесом, і соціальними ініціативами. За кордоном теж з’явилися партнери, які донатили корм. У Литві створили фонд U-Hearts, який залучає фінансування від міжнародних донорів, щоб допомагати чотирилапим в Україні. І за пів року ми побудували глобальний ланцюг допомоги, зібрали 46 млн грн та врятували 160 тис. тварин.

Також війна показала, що усі наші партнери опинилися з нами в одному човні. Скажімо, у нас є партнер, який виготовляє упаковку й знаходиться у Сумах. Упаковка – це те, що є критичним для нашого бізнесу: без неї він може зупинитися. Коли росіяни зайшли у Сумську область, танки проїжджали поруч із заводом нашого партнера.

Напередодні він якраз отримав фури з новим обладнанням, але не встиг розвантажити. І наступного ранку власник зателефонував мені й спитав, чи можна привезти обладнання до нас. Ми надали їм склади, де ці три фури з обладнанням зберігалися. Якщо б основне виробництво розбомбили — то це було б єдиним активом, що залишився.

Чи вдалося зберегти команду після початку повномасштабної війни?

У.Ф.: У команді логістики майже 160 людей. Лише двоє працівників ненадовго виїхали, але потім і вони повернулися. Особисто я вивезла свою маму та двох дітей, а сама повернулася. І з тих пір увесь мій фокус — на тому, щоб бізнес розвивався й зростав. А логістика – це його кровоносна система.

Кожна людина цінна для компанії, саме тому ми гарантували збереження робочих місць усім дислокованим за кордон кормотехівцям, якщо їхня праця можлива дистанційно. Усім, чия зайнятість потребує присутності в Україні, за потреби допомогли з безпечним розміщенням на заході країни для продовження безперебійної і безпечної роботи. Не змінювали розмір та не припиняли виплати зарплати, гарантували дію медичного страхування усім працівникам в Україні та за її межами, а з квітня відновили дію соціальних пакетів: фахове навчання, премії, бонуси, оздоровлення тощо. Співробітники, які мають освіту психологів, від початку повномасштабного вторгнення проводять консультації для інших колег.

Ви зараз виконуєте усі зобов’язання перед партнерами, попри війну. Що у цьому допомогло? Підготовка, фінансова подушка чи щось інше?

У.Ф.: Війна захопила нас дещо зненацька. Ми мали певні розмови та сценарії розвитку, одним з яких було повномасштабне вторгнення в Україну. Але ми його навіть детально не проробили, бо не вірили у те, що це дійсно станеться. І в цьому була наша помилка — ми були занадто оптимістично налаштовані.

Допомогло те, що я все одно мала резервні сценарії на випадок, скажімо, якщо в Україні закінчиться сировина — де я можу її придбати за кордоном. Але я не прорахувала, скільки це коштуватиме компанії, не врахувала, що можуть розбомбити нафтобази чи зникнути водії…

Тому ми усі питання вирішували у міру того, як вони з`являлися: збиралися, брейнштормили. Так, ми мали резервних партнерів на випадок, якщо щось станеться з українськими. Але ми досі обираємо працювати з нашими, бо віримо: зараз українці мають підтримувати українців.

Які управлінські висновки ви зробили за останні сім місяців?

У.Ф.: У кризових ситуаціях переключення на ручне управління та фігура лідера є ключовими. Я відчула це на власній шкірі: моя команда на мене рівняється, а я рівняюсь на свого СЕО. Тому після початку повномасштабної війни ми стали збиратися стратегічною групою кожен день. Особисто мені це додавало і впевненості, і «палива».

Також я побачила, що криза для мене — це шанс проявити такі риси, про які й не знала або не мала можливості їх проявити. Я не боюся кризи, у мене не виникає паніки та розгубленості — натомість я відчуваю азарт та думаю: «а як це вирішити?».

--

«Кормотех»  глобальна сімейна компанія з українським корінням, яка з 2003 року виробляє високоякісне харчування для домашніх тварин. Раціони розробляються власним R&D-центром у співпраці з європейськими та американськими консультантами. Компанія має виробничі потужності в Україні та ЄС, успішно експортує до 33 країн продукцію власних брендів Optimeal, CLUB 4 PAWS, «Гав!», «Мяу!» та власних торгових марок партнерів. Асортимент налічує понад 650 позицій. «Кормотех»  лідер в Україні та входить до ТОП-10 найбільш динамічних та до ТОП-60 найпотужніших виробників зоогалузі у світі за версією Petfood Industry.

Любов до тварин 
основоположна цінність «Кормотех»: компанія трансформує сприйняття домашніх тварин від власності до компаньйонів, розвиває програми гуманної освіти, допомагає притулкам та підтримує чотирилапих в умовах війни. Під прапором компанії 1300 працівників, 85% із яких мають домашніх улюбленців.

У 2022 році «Кормотех» заснувала ініціативу Save Pets of Ukraine, врятувавши понад 160 000 котів та собак за шість місяців.

kmbs live
20.11.2024 в 17:00
Новий подкаст: "Стратегічна гнучкість: як аналітичне мислення допомагає адаптуватись до мінливих умо ...
01.11.2024 в 18:30
Новий подкаст: "Організаційне здоров’я: кейс Сільпо" ...
22.10.2024 в 16:00
Новий подкаст: "Продажі: управління очікуваннями клієнта" ...
09.10.2024 в 18:00
Новий подкаст: "Інноваційні продукти: 6 питань для створення нових рішень" ...
04.10.2024 в 18:00
Новий подкаст: "Аналітика в бізнесі: типи, моделі, рішення" ...
05.09.2024 в 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 в 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...
31.07.2024 в 14:00
Людський капітал: пошук та розвиток команди ...