Школа для лідерів,
які прагнуть змін

Дізнайся першим

Останні новини KMBS в реальному часі

Останні події та новини з життя KMBS дізнавайтеся у розділі KMBS Live що знаходиться у верхньому правому куті екрану

Відкрити kmbs live
Головна
/
Статті
/
Неформальне лідерство та організаційне здоров’я
09.03.2021
1264
6хв
Неформальне лідерство та організаційне здоров’я
Люди. Лідерство і менеджмент. Культура
Прагнучи забезпечити стійкість бізнесу, управлінці сьогодні фокусують увагу на змінах бізнес-моделі, переосмисленні ланцюжків постачання та інших важливих речах. Але часом забувають про ще один вимір – емоційне здоров’я компанії. Як його зміцнити?

 

Індивідуальні та колективні почуття людей є найпотужнішим джерелом енергії, що існує всередині організації. Це має і позитивні, й негативні наслідки. Тому для компаній життєво важливо зрозуміти страх, тривогу та занепокоєння працівників і допомогти трансформувати їх у позитивні емоції щодо роботи. Можна провести аналогію з антитілами в організмі, які захищають його від вірусу. Пандемічне й постпандемічне середовище вимагає від організацій навчитися виробляти «емоційні антитіла», щоб успішно функціонувати й розвиватися.

Проблема в тому, що лідери часто перебувають занадто далеко від працівників, щоб побачити й зрозуміти їхні почуття. А коли йдеться про управління під час «пожежі» – то й поготів не до емоцій. Проте Джон Катценбах, засновник Katzenbach Center (інституції, що опікується питаннями лідерства й культури), вважає, що керівники мають ресурс, який спроможний генерувати «емоційні антитіла», – аутентичні неформальні лідери (АНЛ).

 

Індивідуальні та колективні почуття людей є найпотужнішим джерелом енергії, що існує всередині організації

Індивідуальні та колективні почуття людей є найпотужнішим джерелом енергії, що існує всередині організації

 

Це люди, які мають та демонструють лідерські якості, але часто не наділені формальними повноваженнями. Вони можуть моделювати чи навчати бажаній поведінці (стають рольовими моделями), спілкуватися з працівниками з різних підрозділів (наводять містки, будуть мережі) тощо. А інколи такі люди  допомагають колегам пов’язувати позитивні емоції зі щоденною діяльністю.

Зазвичай АНЛ відмінно відчувають емоції інших та вміють заряджати оточуючих енергією. Тому управлінцям варто дивитися на них, як на потужний ресурс, особливо в моменти криз. Наприклад, коли працівникам страшно, вони зляться чи сумують, – аутентичні неформальні лідери можуть допомогти врівноважити негативні почуття позитивними.

Так діяла, скажімо, Емілі Фосетт, медсестра американської лікарні «Ленокс-Хілл», під час нинішньої пандемії. Вона побачила, що колеги, які доглядали за хворими на COVID-19, відчувають хвилювання, тривогу й стрес, тому розпочала проводити «зустрічі надії». На них медсестри та лікарі збиралися по обидва боки коридору, щоб підбадьорити пацієнтів, яких виписували. Це додавало людям надії й допомагало їм пережити чергову довгу зміну. Згодом ця ідея поширилася на лікарні усієї країни.

АНЛ на зразок Фосетт формують у колег емоційне ставлення до роботи, завдяки якому команда досягає високих показників, навіть під час криз та в умовах віддаленої роботи. Наприклад, в одній європейській компанії працівники-неформальні лідери створили віртуальну політику відкритих дверей. Членам команди надавали посилання на відеоконференцію, де вони протягом дня могли ділитися проблемами, просити поради чи просто заходити й вітатися один з одним. Ця практика виявилася настільки вдалою, що згодом її розширили й назовні, створивши нову форму віртуальної підтримки ключових клієнтів (відеоконференції, відкриті з 8 ранку до 9 вечора).

 

Аутентичні неформальні лідери відчувають емоції інших та вміють заряджати їх енергією. Тому управлінцям варто дивитися на них, як на цінний ресурс

Аутентичні неформальні лідери відчувають емоції інших та вміють заряджати їх енергією. Тому управлінцям варто дивитися на них, як на цінний ресурс

 

Визначити АНЛ не дуже складно. Насправді усі в організації вже знають, хто це. АНЛ можна знайти різними способами: за допомогою неформальних бесід, номінування колегами, методом самовисування тощо. Деякі клієнти Katzenbach Center використовують інструменти аналізу електронної пошти, чатів та LinkedIn для виявлення працівників з найвищим ступенем зв’язку з іншими. Важливо, щоб до переліку АНЛ потрапили люди з різних департаментів чи філій компанії.

Задіяти неформальних лідерів можна у різний спосіб. Скажімо, АНЛ з розвиненим емоційним інтелектом можна запропонувати поміркувати – як управляти страхом працівників, як зміцнити їхню впевненість у завтрашньому дні. Неформальні лідери можуть створити невеликі віртуальні спільноти, які регулярно збиратимуться, щоб обговорити ідеї щодо мотивації своїх команд.

Взаємодія формальних керівників із АНЛ має відбуватися не у вигляді наказів, а радше у форматі спілкування. Їх можна просити протестувати певну практику на невеликих ділянках, перш ніж масштабувати її на всю компанію. Або звертатися до них за порадою. Колективна мудрість неформальних лідерів може стати справжньою допомогою та підтримкою для управлінців, їхньою таємною зброєю в часи непевності.

За матеріалами strategy-business.com

kmbs live
20.11.2024 в 17:00
Новий подкаст: "Стратегічна гнучкість: як аналітичне мислення допомагає адаптуватись до мінливих умо ...
01.11.2024 в 18:30
Новий подкаст: "Організаційне здоров’я: кейс Сільпо" ...
22.10.2024 в 16:00
Новий подкаст: "Продажі: управління очікуваннями клієнта" ...
09.10.2024 в 18:00
Новий подкаст: "Інноваційні продукти: 6 питань для створення нових рішень" ...
04.10.2024 в 18:00
Новий подкаст: "Аналітика в бізнесі: типи, моделі, рішення" ...
05.09.2024 в 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 в 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...
31.07.2024 в 14:00
Людський капітал: пошук та розвиток команди ...