Мислитель пішов з життя 2000-го – його було кріоновано в місті Скоттсдейл, штат Арізона. FM-2030 казав про себе: «Я – людина двадцять першого століття, що випадково з’явилася на світ у двадцятому. Страшенно сумую за майбутнім».
Людина-транслюдина-постлюдина
На думку Есфендіарі, науково-технічний прогрес приведе до нового рівня еволюції людства – появи транслюдини. І це буде лише підготовчим етапом до виникнення досконалішого виду – постлюдини.
«Транслюдина – це не обов’язково носій прогресу, – казав мислитель. – Це найраніша форма прояву еволюційних змін. Те, що відбувається на цій планеті з родом людським, –пертурбація. Ми переростаємо природу свого походження.»
Книга Есфендіарі «Чи ти транслюдина?» («Are You a Transhuman?») містить певні ідеологічні орієнтири для людства, яке готується перейти на новий рівень розвитку. Прогнози мислителя були звернені до 2010 року – саме тоді, на його думку, мали початися основні зміни. FM-2030 заявляв, що нинішня система поглядів і переконань безнадійно застаріла – ані капіталізм, ані соціалізм не можуть запропонувати сценаріїв подальшого розвитку.
«Все, що їм під силу – це коригувати діючу систему, – писав він. – Жодна поступова модернізація не може реінкарнувати ці індустріальні пережитки. Всі тонкощі становлення нової ери ще не зовсім зрозумілі, але основні засади вже можна сформулювати. Це децентралізація, деспеціалізація, демонополізація, дебюрократизація, диверсифікація. Ми прагнемо виокремити людський рід із тваринного світу – дебіологізувати інтелект – депланетирувати (освоїти простір за межами Землі) людство.»
Теледемократія
«Голосування за представників політичних сил в ході вільних виборів віддавна рекламується як “демократичний процес” – хоча фактом є те, що ми маємо справу з анахронічним визначенням демократії», – читаємо в працях Есфендіарі.
Трансгуманізм – це суспільство достатку, суспільство вільних людей, здатних повністю розпоряджатися своїм часом
Трансгуманізм – це суспільство достатку, суспільство вільних людей, здатних повністю розпоряджатися своїм часом
Систему управління, коли декілька можновладців приймають рішення від імені мільйонів навряд чи можна назвати демократичною, – вважав він. Уряд, сформований із функціонерів та виборних представників (неважливо, правих чи лівих) – це форма приватного підприємства, за яким закріплено економічні, майнові та політичні привілеї та яке має ідеологію, що обслуговує його інтереси. В таких умовах формування культу особистості неминуче.
«Управління за допомогою інституту лідерства автоматично породжує дві чітко виражені категорії – лідерів та їхніх послідовників, – писав Есфендіарі. – Результат – нерівний розподіл влади.»
У новому суспільстві, за словами Есфендіарі, представницьку демократію змінить «демократія участі» або теледемократія. Нові інформаційні технології дозволять рівномірно розподіляти владу між усім людством, а завдяки наявності телесфери кожен зможе підключитися до системи в певний час і проголосувати. Головне, що віддавати свої голоси люди будуть не за представника тих чи інших поглядів, а безпосередньо за план дій. Тимчасові робочі групи, які щомісяця формуватимуться за принципом випадкової вибірки, спостерігатимуть за проведенням планетарних референдумів та реалізацією прийнятих рішень. Зосередження влади в руках певних політичних сил стане неможливим.
Самоправління, що ґрунтується на засадах спільної взаємодії, є не лише найдемократичнішим способом реалізації влади, але й найбільш швидким, ефективним та деполітизованим шляхом прийняття рішень з усіх, які коли-небудь існували.
Телеспільноти
Згідно Есфендіарі, суспільство існуватиме у вигляді гнучких, виключно мобільних об’єднань, що утворюються в лічені дні й розпадаються за кілька годин. З’являться платформи, які переміщуватимуться в просторі та будуть легко змінюватимуть форму. У їхньому будівництві не будуть використовуватися такі стійкі матеріали, як цегла або цемент.
«Не буде нічого, що могло б зберегтися настільки довго, аби атрофуватися в постійне місце проживання чи подобу гетто, – казав мислитель. – Міста індустріальної ери мають велике майбутнє в якості музеїв.»
На думку Есфендіарі, відмінності між індустріальним і телесферичним світами глибинні та значущі. Імплантуючи штучний інтелект та комунікаційні інструменти в різні аспекти нашого життя, ми назавжди змінюємо все: послуги, працю, способи взаємодії один з одним, підходи до прийняття рішень.
Контекст змінився. Відчайдушні намагання втиснути вчорашні поведінкові моделі у сучасний світ не спрацюють
Контекст змінився. Відчайдушні намагання втиснути вчорашні поведінкові моделі у сучасний світ не спрацюють
Безсмертя
Як наголошує мислитель, «найнагальнішими є не соціальні, економічні або політичні проблеми. Головна проблема – це смерть, а всі інші – похідні.»
За його словами, перші кроки, що робляться для уповільнення старіння, ще не розв’язують проблему, а тому на порядку денному – зміни на клітинному й генетичному рівнях, дистанційний моніторинг здоров’я кожної людини, створення транс тіл, що легко модифікувати. А у разі непередбаченої смерті на допомогу має прийти кріонування.
Економіка безсмертя
Характеризуючи сучасну економічну систему, FM-2030 писав: «За сотні тисяч років практично нічого не змінилось. Економіка неандертальців та економіка сучасного складного суспільства мало чим відрізняються. Складнішають деталі – основи ж залишаються незмінними. Вся сутність полягає в тому, аби забезпечити базові потреби людей – потреби, що забезпечують їхнє виживання.»
На відміну від існуючого укладу, економіка наступних десятиліть фокусуватиметься не на виживанні. Вона служитиме нашому безсмертю. Її стрижневими галузями стануть молекулярна біологія, генна інженерія, виробництво біочіпів, протезування, реконструкція тіла, геріатрія і геронтологія, виробництво продуктів, що продовжують життя, технології підтримки життя, кріоніка тощо. Серед інших індустрій економіки безсмертя – суперкомп’ютери, модульні роботи та засоби автоматизації, що мають людські властивості, надінтелектуальні системи. Деякі з цих напрямів вже являють собою багатомільярдні галузі, інші – наближаються до цього.
Есфендіарі писав: «Нова економіка буде прагнути не до того, аби забезпечити функціонування людини протягом кількох десятиліть – від колиски до могили. Її завдання – покінчити з могилою.»
Розробка технологій, серед іншого – споживання сонячної енергії, звільнить людей від необхідності заробляти на життя. Праця трансформується в добровільний творчий процес.
Економіка неандертальців та економіка сучасного складного суспільства мало чим відрізняються
Економіка неандертальців та економіка сучасного складного суспільства мало чим відрізняються
Надлишок енергії прискорить процес «відмирання» грошей, і в результаті в людей відпаде необхідність отримувати вигоду та конкурувати. Трансгуманізм – це суспільство достатку, суспільство вільних людей, здатних повністю розпоряджатися своїм часом, присвячуючи його собі.
Люди майбутнього відмовляться від традиційних імен, бо «в них відображається минуле людини: родовід, етнічна, расова та національна приналежність, релігія». В прийдешньому не буде «жодних іноземців, жодних закордонних справ або поняття національної честі – планета належить нам усім», – вважав мислитель.
Деякі цитати FM-2030:
– Не варто боятися мрії та надії. Адже саме зухвалість мрійників завела нас так далеко: з похмурого примітивного болота до того, де ми є зараз – в кроці від підкорення галактик, в кроці від безсмертя.
– У 2030 році ми не знатимемо, що таке вік – кожний отримає чудову можливість жити вічно. 2030-й – це і мрія, і ціль.
– Передусім ми мусимо визнати очевидний та невідворотній факт: контекст змінився. Відчайдушні намагання втиснути вчорашні поведінкові моделі у сучасний світ не спрацюють.
– Проходять ті часи, коли ми мало уваги приділяли плануванню нашого майбутнього. Ми просто не усвідомлювали динаміку змін. Планування майбутнього – явна ознака інтелекту.
– Врешті-решт, відданість планеті та людству замінить відданість клану, родині чи нації.