A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
10.10.2017
747
8min
People. Leadership and management. Culture

[EN]

Як завдяки концепції кластерів розвиваються компанії зі сфери agri-food у Європі? І які кроки вже зроблено в Україні, щоб використати їхній досвід?   Що таке кластер? Кластери являють собою групи компаній, які об‘єднані навколо однієї спеціалізації, та супутніх організацій (у тому числі - освітніх). Такі бізнеси знаходяться неподалік один від одного і використовують підхід coopetition (cooperation+compеtition), тобто і конкурують, і співпрацюють заради досягнення спільної мети. Часто до кластеру входять малі й середні компанії, і спільна праця допомагає їм досягти результатів, які були б неможливими для них поодинці. Як свідчить практика, бізнеси в кластері стають більш інноваційними, створюють більше робочих місць та реєструють більше патентів і торговельних марок, простіше знаходять шляхи на міжнародні ринки. У Європі розвиток кластерів є пріоритетною стратегією розвитку регіонів. За даними Європейської Комісії, на території ЄС вже є понад 2 тисячі кластерів, з яких 150 мають світове значення (з огляду на розмір, спеціалізацію, кількість залучених працівників). 38% робочих місць у ЄС відносяться до кластерів. Європейські компанії, що виготовляють agri-food-продукцію, все частіше обирають саме цей шлях розвитку. Один з прикладів - Food Valley NL у Нідерландах. Понад 15 тисяч організацій, що сконцентровані навколо міста Вагенінген, утворили кластер аграрної продукції. Університет, наукові лабораторії та компанії, які виробляють техніку, біопаливо і багато іншого. Вони створюють цінність, завдяки якій Нідерланди посіли друге місце у світі серед експортерів аграрної продукції.    
 
Європейські компанії, що виготовляють agri-food-продукцію, все частіше обирають розвиток у кластері
    Україна на кластерній мапі Одна з цінностей кластеру – це можливість налагоджувати зв‘язки з компаніями з різних країн. Наприклад, якщо локальний бізнес хоче вийти на міжнародний ринок, то йому доведеться витратити чимало часу та грошей на пошук партнерів, на підготовку тощо. Для компанії, яка знаходиться в кластері, все набагато простіше. По-перше, у кластеру є менеджер, завдання якого – сприяти налагодженню зв‘язків всередині кластеру та зовні. По-друге, кластер може приймати участь у подіях на кшталт розповсюджених у Європі matchmaking-конференцій, де представники різних кластерів знайомляться між собою і підшукують потенційних партнерів. В Україні у сфері agri-food вже існують кластери (наприклад, Український органічний кластер, до якого увійшло вже майже 30 компаній). А на початку 2017 року було створено об‘єднання Ukrainian Food Valley. Його співзасновниця та керівник програми Agri Food MBA kmbs Наталія Гордійчук розповідає, що мета проекту – створити в Україні екосистему, у якій гравці будуть ефективно взаємодіяти, створюючи, просуваючи й продаючи інноваційні продукти на глобальному ринку. Зараз Ukrainian Food Valley є частиною міжнародної мережі продовольчих кластерів - Eastern European Food Clusters Network, до якої також входять кластери з Польщі, Литви та Латвії. У межах цієї співпраці нещодавно до України завітали представники литовського agri-food-кластеру.   Формат взаємодії Як саме українські та литовські компанії можуть співпрацювати? Про це йшлося на закритій події, проведеній Ukrainian Food Valley у kmbs. По-перше, Україна цікава європейському бізнесу, як ринок збуту. Юліус Юревічіус, менеджер з експорту компанії Liutukas ir ko, що виробляє заморожені напівфабрикати (вареники, пельмені, млинці, тісто), розповів: «Оскільки Литва – маленька країна, ми постійно шукаємо нові ринки для експорту, і Україну розглядаємо як потенційно цікавий ринок. Але перш ніж виходити сюди, потрібно зрозуміти - що стоїть на полицях, які у вас ціни, що ви їсте». З ним погоджується Сігітас Мотієкайтіс, директор компанії Viktorija ir partneriai: «Наша компанія виробляє печиво, експортуємо наразі небагато - 10-15% обсягу, в основному – до сусідніх країн ЄС, Німеччини, трішки до Америки. В Україну ми приїхали, щоб подивитись – що з нашого асортименту можна було б тут продавати. За моїми спостереженнями, на полицях українських магазинів солодощів більше, аніж у Литві. Крім того, ми шукаємо нові ідеї. Так, снеки зараз є зростаючим сегментом, особливо здорові, а не картопляні чіпси. Я нарахував трьох українських виробників чіпсів з лавашу, а значить, в Україні є чималий попит на цю продукцію.»    
 
У країнах ЄС є квоти на певні категорії продукції, і вітчизняні виробники могли б ними скористатись
    По-друге, європейські організації можуть шукати в Україні нових постачальників, з більш привабливою якістю та ціною. Роландас Прідоткас, директор компанії Ruta, яка виготовляє шоколад, сказав, що під час візитів у нові країни він дізнається – які культури тут вирощують, і за якими цінами продають сировину. Про такі ж наміри заявили ще декілька представників литовського кластеру. Скажімо, українська компанія «УкрАп» виробляє порошковий часник, який за якістю значно перевищує китайський, і могла б постачати його іноземним виробникам м‘ясної продукції. У країнах ЄС є квоти на певні категорії продукції, і вітчизняні виробники могли б ними скористатись. Єдина умова, яка для цього необхідна, - це наявність сертифікатів якості європейського зразка. По-третє, європейський бізнес цікавлять потенційні партнери. Наприклад, Сігітас Мотієкайтіс розповів: «Нам цікаво знайти партнерів, у яких ми могли б виробляти печиво чи снеки під своєю торговельною маркою, щоб потім продавати його у Литві, Латвії та Естонії, а може, й в інших країнах.» Деякі спостереження здивували литовських бізнесменів. Наприклад, Айварас Сакалас, директор компанії Dora (бренд The meat makers), розповів: «Наша компанія виготовляє м‘ясну продукцію, має дві лінії. Перша – класичні вироби на кшталт сосисок, ковбаси, друга – це м‘ясні снеки. Ми б хотіли постачати свою продукцію в Україну, співпрацювати з місцевими мережами магазинів. Приїхавши сюди, я був вражений тим, що м‘ясні снеки тут продаються за досить високою ціною. Це наводить на думку, що нам може бути вигідніше постачати в Україну готову продукцію, а не шукати партнера для виготовлення її тут.» Хоча Україна ще досі сприймається багатьма організаціями як країна, що може постачати лише сировину, для вітчизняного бізнесу міжкластерна співпраця - це можливість вийти на новий рівень створення цінності й розповісти про себе світу.   open2.gif
Якщо Ви помітили помилку, просимо її виділити та натиснути Ctrl+Enter для того, щоб повідомити редакцію
kmbs live
20.11.2024 at 17:00
Новий подкаст: "Стратегічна гнучкість: як аналітичне мислення допомагає адаптуватись до мінливих умо ...
01.11.2024 at 18:30
Новий подкаст: "Організаційне здоров’я: кейс Сільпо" ...
22.10.2024 at 16:00
Новий подкаст: "Продажі: управління очікуваннями клієнта" ...
09.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Інноваційні продукти: 6 питань для створення нових рішень" ...
04.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Аналітика в бізнесі: типи, моделі, рішення" ...
05.09.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 at 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...
31.07.2024 at 14:00
Human capital: finding and developing a team ...