A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
18.06.2020
1203
30min
People. Leadership and management. Culture
[EN] Роберт Шиллер, лауреат Нобелівської премії з економіки, професор Єльського університету, стверджує, що популярні наративи, якщо стають вірусними та перетворюються на епідемії, можуть впливати як на індивідуальну, так і на колективну економічну поведінку. Розуміння цих механізмів може кардинально покращити нашу здатність передбачати події на кшталт фінансової кризи, економічного спаду та депресії.

[EN] Homo narrativus Людям властиво мислити категоріями історій. Історія потрібна нам для того, щоб пояснити устрій  світу, будь-які значущі або тривіальні події, планувати, передбачати, ухвалювати рішення, роз’яснювати, надихати. Деякі вчені навіть вважають більш правильним називати людей як біологічний вид не Homo sapiens, а Homo narrativus. Однак, хоча історії визначають наші економічні рішення, наприклад, щодо того, куди та як інвестувати, скільки витрачати, а також відіграють найважливішу роль у масштабних економічних подіях, економісти схильні ігнорувати їхню роль. Цю ситуацію прагне виправити Роберт Шиллер, пропонуючи концепцію наративної економіки. Шиллер називає наративною економікою вивчення динаміки популярних історій, а також їх зміни у часі. Це, за його переконанням, повинно допомогти наблизитися до розуміння сутності економічних флуктуацій. А економічний наратив, за його визначенням, – це заразна історія, здатна потенційно вплинути на прийняття економічних рішень, наприклад, щодо того, чи брати людей на роботу або почекати до кращих часів, чи варто заснувати підприємство або вкласти гроші в спекулятивний актив. Як правило, економічний наратив не належить до числа широко обговорюваних історій, та щоб його розпізнати, слід зрозуміти, є чи в сюжету потенціал змінити економічну поведінку. Як ілюстрацію економічного наративу Шиллер пропонує розглянути історію зльоту біткоїну. Легенда про біткоїн З біткоїном пов’язане ціле сузір’я розповідей: про напівміфічну фігуру Сатосі Накамото; про молодих людей, які прагнуть знань, на противагу некомпетентним чиновникам; про казкові багатства та економічну нерівність; про новітні інформаційні технології; про належність до майбутнього – та все це оповито загадковим, незрозумілим для непосвячених жаргоном. Епідемія біткоїну прогресувала як черга незрозумілих для більшості несподіванок, поки не досягла  точки, у якій вартість цих дивних грошей не злетіла з нуля до $300 млрд. Скептики бачать у біткоїні спекулятивну мильну бульбашку, а інвестор Уоррен Баффет назвав цю криптовалюту «пристроєм для азартних ігор». Захоплення біткоїном іноді порівнюють із тюльпаноманією, що охопила Голландію в ХVІІ столітті: тоді за одну елітну тюльпанову цибулину можна було придбати будинок. Прихильники ж біткоїну сприймають такі аналогії як образу. Створенню біткоїну передували десятиліття дослідницьких робіт. Але чи цікава багатьом сутність цієї технології? «Зустрічаючись із шанувальниками біткоїну, я прошу їх пояснити базові концепції, що лежать в основі цієї криптовалюти, але у відповідь, як правило, отримую порожній погляд. Тобто теорія не є наріжним каменем наративу, присутнє лише загальне розуміння того, що якийсь геніальний математик або спеціаліст з комп’ютерів створив геніальну ідею», – пише Шиллер.  

Найважливішим елементом заразного наративу є емоційні чинники

  Раціональна складова відіграє в економічному наративі незначну роль. Наратив – це тлумачення подій або явищ, що поєднує в собі, крім теорії та фактів, враження, аналогії, асоціації, захоплення, інші деталі, що не стосуються сутності питання, деталі, які залишають у людському мозку певний слід. Таким чином, очікування формуються швидше на основі якоїсь ідеалізованої історії або моделі, ніж  на оцінці ймовірності настання події. Скажімо, ми можемо оцінювати небезпеку, яку несе в собі економічна криза, що зароджується, базуючись на спогадах про попередній катаклізм, а не на логіці. Та практично завжди найважливішим елементом заразного наративу є емоційні чинники. Ідеологія мирного анархізму Коріння емоцій, що живлять епідемію біткоїну, слід шукати в ХІХ столітті – у джерелах анархічного руху. Одним з перших ідеологію анархізму сформулював мислитель П’єр-Жозеф Прудон. «Найвищий ступінь досконалості суспільства проявляється в єдності порядку та анархії», – писав він. Однак знадобилося близько 40 років, щоб ідеї мислителя поширилися до масштабу епідемії. Вірус, що звертався до емоцій людей, украй розчарованих владними системами, виявив дивну стійкість, зберігши свою можливість заражати до наших днів. На сайті Bitcoin.org наводяться наступні слова ідеолога сучасного анархізму Стерліна Лухана 2016 року: «Біткоїн є каталізатором мирного анархізму та переходу до свободи. Ця валюта створювалася на противагу корумпованим урядам та фінансовим інститутам. Вона розроблялася не тільки заради вдосконалення фінансової технології. Насправді біткоїн задумувався як фінансова зброя, як криптовалюта, покликана підірвати владу». Хоча, як зауважує Шиллер, далеко не всі шанувальники біткоїну висловлять свій ентузіазм у настільки крайній формі, це формулювання дуже точно відображає сутність одного із ключових наративів, що лежать в основі зльоту біткоїну. Функціонування і криптовалют, і технології блокчейн (вибудуваного за певними правилами електрон­ного реєстру, що складається з безперервного послідовного ланцюжка блоків) забезпечується демократично та анонімно (та поза сферою державного регулювання) значною кількістю користувачів. Цей наратив набув особливого резонансу, тому що став антиподом традиційних оповідань про анархістів, де останні незмінно з’являлися як сновиди з бомбами, здатні породити тільки хаос та насильство. На думку автора, біткоїн став вірусним наративом, оскільки персоніфікує вражаючі винаходи, що здатне створити вільне анархічне суспільство. Серед інших пов’язаних з біткоїном наративів – відчуття причетності до глобального співтовариства. За словами Шиллера, ми живемо в перехідний період людської історії, коли багато успішних людей бачать себе частиною космополітичної культури. Іноді держави, до яких ми належимо, здаються все менш потрібними для реалізації наших амбіцій. У біткоїну немає національності, і це надає йому ореолу демократичності. Органічним елементом цього паннаціонального наративу є ідея про те, що жоден уряд не може контролювати цю криптовалюту або покласти кінець її існуванню. І, навпаки, старомодні паперові гроші, як правило, із зображенням видатних історичних фігур тієї або іншої країни наштовхують на ідею про націоналізм, що віджив свій вік, – долю лузерів. Біткоїн-гаманець робить свого власника громадянином світу, психологічно вільним від традиційних макрозв’язків. Біткоїн – лише один з багатьох економічних наративів, однак серед усіх він вирізняється особливою здатністю передаватися від людини до людини. Демонструючи дух анархізму, будучи частково таємницею та частково бульбашкою, цей наратив дав можливість звичайним людям (неспеціалістам) стати активними учасниками сюжету. А деякі навіть зробили його стрижнем своєї ідентичності.  

Ми живемо у перехідний період людської історії, коли багато успішних людей бачать себе частиною космополітичної культури

  Людський елемент економіки Шиллер звертає увагу на те, що економісти, намагаючись зрозуміти найбільш значущі економічні події, рідко фокусуються на наративах, які їх супроводжували. Однак якщо виходити з того, що за своєю сутністю економіка – це живі мислячі люди, які розглядають свої дії крізь призму історій, що містять емоції та ідеї, то потреба в інтеграції різних перспектив (особливо точних та гуманітарних наук) стає очевидною. Таким чином, наративна економіка повинна поєднати в собі практично всі дисципліни, представлені в сучасному університеті, у тому числі епідеміологію та соціологію. В останні пів століття наратив став відігравати істотну роль у соціальних науках. У психології, криміналістиці, релігієзнавстві, фольклористиці та цілій низці інших сфер з’явилися школи, у назві яких присутнє слово «наративний». Їх поєднує теза про те, що більшості людей практично нема чого сказати у відповідь на прохання описати їхні головні цілі або життєву філософію, але вони буквально загоряються, коли з’являється можливість розповісти історії про себе (або значущих для них людей) і таким чином показати свої цінності. Коли антрополог Вільям О’Барр та економіст Джон Конлі проводили серію інтерв’ю з менеджерами інвестиційних структур, вони виявили одну яскраво виражену тенденцію: працівники охоче говорили про свою фірму та про її цінності. Історії, що розповідають в різних компаніях, мали цілу низку загальних характеристик, які перегукувалися з міфом про творення, типовим для примітивних племен. Як правило, його героєм є одна людина, що продемонструвала виняткову далекоглядність та мужність, засновуючи плем’я (або, у даному випадку, компанію). Важливим елементом наративної економіки є література (хоча, як зауважує Роберт Шиллер, його колеги-економісти практично ніколи не заходять до тієї частину університетської будівлі, де знаходиться підрозділ, що займається цією дисципліною). Деякі теоретики літератури, натхненні архетипами Карла Юнга, виявили повторюваність деяких базових елементів оповідання (від сюжету до сюжету змінюються лише імена персонажів та обставини), і це дозволяє припустити, що людський мозок може сприймати розповіді тільки певних типів. Наприклад, Рональд Тобіас вважає, що в художній літературі є двадцять моделей сюжетів: пошуки, пригода, переслідування, порятунок, втеча, помста, таємниця, суперництво, невдаха, спокуса, метаморфози, трансформація, дорослішання, кохання, заборонене кохання, жертва, відкриття, згубні надмірності, сходження та падіння. Ще один учений, Крістофер Брукер, виділяє всього сім типів сюжетів: перемога над чудовиськом, зі злиднів до багатства, пошуки, подорож та повернення, комедія, трагедія та переродження. Літературознавець Гарі Морсон та економіст Мортон Шапіро у книзі «Центи та чутливість» («Cents and Sensibility») стверджують, що здатність оцінити та зрозуміти літературний твір дає можливість осягнути саму сутність людських переживань, що допомагає вдосконалити моделювання економічного життя. Епідемії хвороб та наративів Дослідження, проведені спільно економістами та представниками широкого спектру дисциплін, потенційно можуть революціонізувати економіку, відзначає автор, додаючи, що особливе значення мають і моделі, створені епідеміологами, які дозволяють успішно спрогнозувати траєкторію поширення епідемій, а також побороти хворобу.  

Здатність зрозуміти літературний твір дає можливість осягнути сутність людських переживань, що допомагає вдосконалити моделювання економічного життя

  Усе, що потрібно для зупинення епідемії, – це досягти того, щоб рівень зараження став нижчим за  рівень одужання. Нові випадки захворювання будуть все одно, однак загальне число інфікованих поступово  прямуватиме до нуля. Рівень як зараження, так і одужання залежить від значної  кількості факторів, багато з яких складно розпізнати. Наприклад, причиною спаду епідемії може бути зміна погоди, або зменшення числа випадкових зустрічей між інфікованими людьми, або і перше, і друге водночас. Механізм поширення як хвороб, так і наративів однаковий: щоб епідемія почалася, рівень зараження повинен перевищувати рівень одужання. Наприклад, коли виявляється, що хвороба вражає сотні людей у місті Х и при цьому практично не проявляється в місті Y, то пояснення часто криється в якомусь неочевидному факторі. У випадку наративних епідемій усе аналогічно: одночасно можуть поширюватися два різні наративи, але якісь непримітні деталі, що містяться в одній історії, зроблять її більш заразною за другу. Серед прикладів економічних епідемій – уже згаданий біткоїн, а також біметалізм (грошова система, за якої роль загального еквівалента закріплюється за двома благородними металами, як правило, золотом та сріблом). Обидві концепції несуть у собі обіцянку радикальної зміни грошового стандарту, що повинно забезпечити економіці величезну вигоду. Обидва слова, «біткоїн» та «біметалізм», символізують не лише теорії, але й історії про людські мрії, амбіції та прагнення. В обох випадках величезна кількість людей стали сприймати конкретну інновацію як щось трендове та проривне. А поширення ідей можна описати параболічною кривою, схожою на криву поширення інфекцій. Епідемія біметалізму, досягши піку в 1890-х, пішла на спад. Потім знову нагадала про себе за часів Великої депресії, в 1930-х, а далі практично згасла. Яким буде подальший перебіг розвитку епідемії біткоїну, поки передбачити неможливо. Зараження теоріями При поширенні економічних теорій також спостерігається динаміка, аналогічна згаданій вище. Автор наводить приклади чотирьох відомих теорій: неокейнсіанської макроекономічної моделі, моделі мультиплікатора-акселератора (моделі економічних циклів), моделі поколінь, що перекриваються, та моделі реального ділового циклу. Кожна із цих теорій являє собою історію, зростання популярності якої можна описати епідеміологічною кривою. У випадку трьох із чотирьох теорій (крім моделі економічних циклів) епідемія стала очевидною більш ніж через десятиліття після опублікування концепції. За цей час теорія пройшла шлях від точки, коли вона стала сприйматися як щось, що заслуговує на увагу, до точки ствердження в якості домінуючої та правильної концепції (хоча жодна з них не є ані доведеною, ані спростованою). Впродовж цього періоду теорія дедалі глибше проникала в науковий світ. Епідемія поширювалася за допомогою загальноприйнятих в академічному середовищі ритуалів (захистів наукових праць, семінарів, конференцій тощо). Далі модель вносилася до підручників; пізніше ставала предметом обговорення в ЗМІ, а потім люди, що не є економістами, але пишаються своєю ерудицією, починали вважати, що їм також слід щось знати про цю модель.  На цьому пізньому етапі епідемії теорія ставала дедалі менш заразною. Одні починали розглядати її як застарілу та неоригінальну (навіть якщо вона мала безсумнівну цінність), інші повністю про неї забували. На думку автора, двигуном економічних флуктуацій є поширення спрощених версій економічних наративів, які легко передаються. Ці ідеї надають форми розпливчастим думкам, що блукають у головах людей.  

Двигуном економічних флуктуацій є поширення спрощених версій економічних наративів

  Сузір’я та галактики Нерідко найбільш важливі економічні наративи складаються із сузір’їв менш помітних історій. Частково це пояснюється тим, що  достовірність якогось наративу – це похідна від такого ж сприйняття набору інших оповідань, обговорюваних на даному часовому відрізку. Інакше кажучи, у контексті інших наративів він здається більш імовірним та цікавим. Наратив може ґрунтуватися на якихось передбачуваних фактах, які ані оповідач, ані слухач не можуть  перевірити. А деякі історії стають заразними, тому що містять, як може здатися, підтверджені факти. Деякі наративні епідемії, досягши піку, можуть заразити відносно невелику частину, скажімо, 20% населення, але якщо саме ці 20% вирішують суттєво скоротити свої витрати, наприклад, відклавши ремонт будинку або покупку автомобіля, у країні може розпочатися економічний спад. Окремі сузір’я історій, поєднуючись у певній точці, можуть утворювати злиття наративів. Так Роберт Шиллер називає групу наративів, які не сприймаються як пов’язані один з одним, але в певній точці часу дають схожий економічний ефект та можуть пояснити важливі економічні події. У книзі «Нераціональний оптимізм» («Irrational Exuberance») Шиллер описує базові наративи, які, злившись на зламі 1990-х та 2000-х, стали причиною найбільшого роздування фондового ринку за всю історію США, що призвело до його краху. Серед них – всесвітня павутина, тріумф капіталізму, історії успіхів у бізнесі, домінування республіканців, оптимістична аналітика, новий пенсійний план, взаємні фонди, зниження інфляції, розширення обсягу торгівлі, становлення культури ігрового азарту. Якщо ми прагнемо зрозуміти, чому відбулася якась масштабна економічна подія, слід скласти перелік нібито не пов’язаних між собою наративів, які в силу випадкових обставин стали вірусними приблизно в той самий час та вплинули на рух економіки в одному напрямку. Так ми зможемо наблизитися до пояснення причин якогось значущого зрушення в економіці, впевнений автор. Розповідь про валізу на колесах Не знаючи, як поводитися в ситуації невизначеності, люди можуть подумки звертатися до наративів та копіювати поведінку їхніх героїв. Вони копіюють дії успішних особистостей, навіть якщо в них відсутня логіка. Шиллер певен, що наслідування сценарію, створеного іншими людьми, часто породжує нерозумну поведінку. Найцінніші винаходи можуть залишатися непоміченими, якщо вони не вписуються в апробовані кимось сценарії. У книзі «Новий фінансовий порядок» («The New Financial Order») Шиллер ставить питання, чому деякі важливі фінансові інновації ніколи не були впроваджені. У якості пояснення він наводить аналогію з винаходом валізи на колесах.  

Інтерпретувати наративи варто в контексті подій, про які розповідають на поточному часовому проміжку

  Вважається, що прообраз цього неодмінного атрибута сучасного мандрівника з’явився в 1972 році. Тоді Бернард Садоу прилаштував коліщатка до дорожньої сумки та приладнав до неї шкіряний ремінець. Хоча річ була незручною та при русі завалювалася вбік, це було значним кроком уперед порівняно з необхідністю тягати важкі речі в руках. На жаль, ринок для винаходу виявився вузьким, і він не став популярним. Однак насправді Садоу не був першопрохідцем: схожа ідея була запатентована ще у 1887 році. Якось до рук Шиллера потрапила стаття, у якій автор описував свою невдалу спробу налагодити виробництво та продаж нововведення на ринок, розпочату в 1937-му. На початку 1990-х пілот Northwest Airlines Роберт Плат зробив для себе «Rollaboard» – валізу із двома колесами та телескопічною висувною ручкою. Винахід сподобався колегам Плата, швидко перетворився на вірус, а потім став епідемією. До 1993-го з’явилася реклама, у якій валіза Плата називалася вибором номер один авіа­екіпажів усього світу. «Я ніяк не міг зрозуміти, чому сумка на колесах не стала епідемією відразу, – пише автор. – Єдине припущення, яке можу зробити: з винаходом Плата верх узяв гламур, і річ перестала сприйматися як безглуздя… Можливо, цього було достатньо, щоб гарна ідея, створена сторіччям раніше, раптово стала заразною». Сюжети та принципи наративної економіки Автор переконаний, що ідея наративного зараження повинна стати частиною економічної теорії, інакше один із найреальніших, відчутних та важливих механізмів економічних змін, а також критично значущий елемент економічного прогнозування продовжуватиме залишатися поза полем нашої уваги. Як і в художній літературі, число базових сюжетів економічних наративів обмежене. Шиллер виділяє дев’ять таких сюжетів, які найчастіше йдуть у парах та, конкуруючи один з одним, упродовж історії видозмінюються, мутують та призводять до різних, іноді вкрай небажаних, наслідків. Щоб зрозуміти, які історичні наративи є найважливішими, а також ідентифікувати історії, що зароджуються, автор пропонує керуватися наступними принципами. 1. Епідемії можуть поширюватися швидко або повільно, бути масштабними або носити обмежений характер. Строк життя наративу може обчислюватися десятиріччями та значно перевищувати період, відображений у наборах даних, на підставі яких економісти вимірюють його ефект. Не можна виходити з того, що вірусний економічний наратив – це те саме, що контент у Facebook або Twitter, який стає вірусним за кілька днів. А якщо не врахувати того, що епідемії можуть бути як швидкими, так і повільними, то, оцінюючи вагу популярної роботи, можна помилитися, поклавшись на її статус бестселера. Наприклад, до списку бестселерів The New York Times входять книги, найбільша кількість примірників яких була продана протягом поточного тижня. Однак, переглянувши ці переліки через кілька років після публікації, ви навряд чи побачите в них якісь знайомі назви.  

Історія стає заразною незалежно від того, наскільки правдива або правильна інформація, на якій вона ґрунтується

  2. Важливі економічні наративи можуть займати вкрай незначне місце у повсякденних розмовах. Економічні теорії не є темою, обговорюваною в ході буденного спілкування, навіть якщо про них пишуть ЗМІ та якщо вони займають думки людей. 3. Сузір’я наративів мають набагато сильніший вплив, ніж будь-яка окрема історія. Наративи, які опинилися в одному сузір’ї, можуть мати зовсім різне коріння, але ми сприймаємо їх як щось цілісне, об’єднане певною основною ідеєю. Так вони підсилюють вплив один одного. Усі криптовалюти оточені наративними сузір’ями, у яких є як мегазірки, так і тисячі малих зірок. Станом на 2018 рік з біткоїном конкурувало близько 2 тис. криптовалют. Але найбільше сузір’я історій фокусувалося саме на біткоїні. В одній з розповідей йдеться про те, як в 2009-му співачка Лілі Аллен відмовилася одержати плату за концерт у біткоїнах та згодом кусала лікті. Такі історії осідають у пам’яті надовго, оскільки закликають до почуття жалю, яке охоплює людей через те, що вони не скористалися можливістю зробити успішну інвестицію. 4. Економічний ефект наративів змінюється з часом. Те, як впливає наратив на економічну поведінку, залежить від нюансів його теперішньої мутації. Звертаючись до слів або фраз, що є маркерами наративів, важливо не піддатися спокусі подумати, що їхнє значення залишається незмінним протягом різних періодів. Як мінімум, слід інтерпретувати наративи в контексті подій, про які розповідають на даному часовому проміжку. Відразу після оголошення Першої світової війни (28 липня 1914 року) почалося різке падіння цін на акції. Реагуючи на паніку, почали закриватися біржі: спочатку європейські, а потім і нью-йоркська. А в день, коли Великобританія оголосила війну нацистській Німеччині (3 вересня 1939 року), композитний індекс S&P збільшився на 9,6%. Імовірним поясненням можуть бути історії про збагачення інвесторів, які під час Першої світової не пішли з біржі та одержали чималий зиск, продаючи європейцям зброю та амуніцію. 5. Одна лише правда не може стати перешкодою для поширення наративів, в основі яких лежить недостовірна інформація або обман. Економічна діяльність далеко не завжди базується на точних фактах. Часто в її основі лежать наративи, що стали вірусними в поточний часовий період. Хоча знання, якими володіє людство, удосконалюються в багатьох аспектах, ми не спостерігаємо поступального розвитку знань, що визначають економічну поведінку. Історія стає заразною незалежно від того, наскільки правдива або правильна інформація, на якій вона ґрунтується. Більше того, нова історія, покликана замінити історію, що базується на неправильних постулатах, може виявитися не такою заразною, як попередня. Це означає: економічна діяльність буде ґрунтуватися на невірних припущеннях ще довгий час після того, як зроблять спробу їх виправити. 6. Можливості для частих повторень – основа для того, щоб заразність історії набула максимальної сили. Навряд чи пісню «Happy Birthday to You» можна назвати важливим економічним  наративом або навіть наративом взагалі. Але вона дуже добре демонструє, звідки береться висока заразність. Ця пісня стала, можливо, найвідомішою в історії не через те, що відрізняється художньою цінністю. Просто вона звучить на днях народження неймовірно великої кількості людей та відкладається в спогадах. Ритуал повторюється з року в рік, закріплюючи пісню в пам’яті. Відповідно, рівень одужання, через який епідемії йдуть на спад, не досягається. 7. Щоб економічний наратив став заразним, він повинен містити не тільки теорію, але й відображати інтереси, емоції, прагнення або симпатії людей. Економічні наративи стають вірусними, якщо в них присутній явно виражений людський компонент. Важливим елементом може бути асоціація з якоюсь відомою особою. Тоді в нашій свідомості закріплюються образи конкретних людей, й історія запам’ятовується краще. З історією про біметалізм, яка багато в чому перегукується з розповіддю про біткоїн, пов’язана фігура відомого колись політика Вільяма Брайана. Зараз про нього мало хто пам’ятає. Так само, найімовірніше, згодом не згадають і про Сатосі Накамото. Його місце займе той, хто в майбутньому вигадає  чергову успішну електронну валюту та створить яскравий наратив, у якому буде новий герой. Це необхідно для того, щоб історія, змінившись, знову стала заразною. Джерело: Digest, спільний проєкт kmbs та Kyivstar

kmbs live
20.11.2024 at 17:00
Новий подкаст: "Стратегічна гнучкість: як аналітичне мислення допомагає адаптуватись до мінливих умо ...
01.11.2024 at 18:30
Новий подкаст: "Організаційне здоров’я: кейс Сільпо" ...
22.10.2024 at 16:00
Новий подкаст: "Продажі: управління очікуваннями клієнта" ...
09.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Інноваційні продукти: 6 питань для створення нових рішень" ...
04.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Аналітика в бізнесі: типи, моделі, рішення" ...
05.09.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 at 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...
31.07.2024 at 14:00
Human capital: finding and developing a team ...