A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
18.10.2019
1605
7min
ALUMNI
[EN] Як вирішити, які проєкти варті підтримки бізнесу? У чому різниця між благодійністю та меценатством? Про це  розповів <strong>Максим Дядик</strong>, власник компанії «Клевер», випускник <a href="http://mba.kmbs.ua">Presidents’ MBA kmbs</a> та меценат <a href="https://mind.ua/kmbs_alumni/project/25-premiya-imeni-georgiya-gongadze" target="_blank" rel="nofollow noopener">Премії Георгія Ґонґадзе</a>.

[EN] Яким бізнесом ви займаєтесь? На яких ринках працюєте зараз? Максим Дядик: У ролі власника бізнесу я з 22 років, вже 15 років керую компанією, яка виробляє кастомізовані предмети інтер'єру: друкує шпалери та картини. Найбільше працюємо на українському ринку, але близько двох років тому вийшли й на європейський (у Польщу, Німеччину). Там ми також маємо виробництво. Які управлінські відкриття ви зробили після виходу на ринки Європи? М.Д.: Там інші правила гри, інші вимоги до ефективності. Ми не маємо там конкурентної переваги, не знаходимося у рівних умовах з місцевим бізнесом. Адже середнє європейське підприємство більш ефективне за українське, навіть у тих видах діяльності, які не потребують значної автоматизації чи високих технологій. Наприклад, у мініготелі в Києві може працювати 15 людей, а в Німеччині – 3. І їм все вдається. Побачити це – було дуже великим ляпасом для мене, але й значним стимулом. А що спонукало вас до виходу на європейський ринок? М.Д.: Це відбулося в найбільш складні часи: війна, девальвація гривні, скорочення споживання. Ми продаємо естетичні, розважальні речі, тому очікували на те, що продаж сильно зменшиться. Ми вважали, що в Європі у нас є велике майбутнє. Втім, це не повністю справдилося – нам непросто працювати на тому ринку. Натомість бізнес в Україні почав зростати. Нещодавно я проводив дослідження: скільки в середньому коштує наша продукція і якою є середня зарплата нашого працівника. Виявилося, що до війни він мав змогу купити чотири комплекти нашої продукції на місячну зарплату в доларовому еквіваленті, а зараз вже вісім. Це сталося завдяки зростанню ефективності. Коли продукція дешевшає, можна підвищувати зарплату. А саме у цьому я бачу основне завдання підприємця – у створенні добробуту. Принаймні на тому етапі розвитку, на якому знаходиться Україна. Ми маємо боротися з бідністю, покращувати ефективність, щоб люди заробляли більше й могли собі дозволити більше.  

Для того щоб бізнес-освіта була корисною, вона має бути системною і тривалою – не менше року

  У розвинених країнах вже немає мети – створювати добробут заради добробуту. Переважна більшість людей вже нагодована, і тепер вони борються з іншими проблемами: ожирінням, глобальним потеплінням тощо. Ми ж зараз проходитимемо цей шлях у пришвидшеному темпі. З якою метою ви пішли до бізнес-школи і що дало вам навчання в kmbs? М.Д.: Я хотів отримати цілісну картину, повне розуміння бізнесу й управління. А для того щоб бізнес-освіта була корисною, вона має бути системною і тривалою – не менше року. Не вірю в ефективність коротких курсів, вони дають переважно мотиваційний ефект. Для справжнього розуміння ти маєш зануритися в ідею надовго. Знання, які отримуєш у бізнес-школі, – не енциклопедичні. Це те, що ти можеш використати, певні ментальні моделі, якими можеш оперувати. У kmbs тобі дійсно дають цілісну картину, наскільки це взагалі можливо. Скажімо, спочатку я не розумів, навіщо на Presidents’ MBA гуманітарні дні – адже це наче не має стосунку до бізнесу. Але згодом ти бачиш, що саме так формується широке бачення світу. З філософської точки зору, що для вас означає «меценатство»? М.Д.: Меценатство було поширене у XIX столітті, коли держава майже не втручалась в економіку. У ХХ-му ситуація змінилась: держава стала сильніше впливати на бізнес і розподіляти доходи на власний розсуд. Хтось з мислителів навіть казав: податки вбивають солідарність. Бізнесмени міркували так: ви вже взяли у мене частину прибутку, тому не треба більше нічого просити. Уряд демократичної держави найчастіше робить те, чого прагне більшість (скажімо, будує лікарні). А меценат – це підприємець, який хоче підтримувати ті речі, які сам вважає потрібними. Мені не подобається, коли кажуть «проінвестувати меценатський проєкт». Якщо ми називаємо це інвестиціями, то повинні думати про повернення. А меценатство – це спроба витратити гроші на загальне благо. Ти не просто даєш людям гроші, а покращуєш їхнє життя. Це велике моральне зобов’язання – адже ти вирішуєш за інших, що для них буде більш корисним. Але меценат має на це право, на відміну від державного урядовця. А з якою метою він це робить? М.Д.: Думаю, що мотиви у всіх людей приблизно однакові. Якщо ти чогось досяг, то у тебе рано чи пізно виникає бажання чимось ділитися, робити світ кращим.  

Меценатство – це велике моральне зобов’язання, адже ти вирішуєш за інших, що для них буде більш корисним

  Чим тоді меценатство відрізняється від благодійності? М.Д.: Благодійність – це коли допомагають слабким, тим, хто чогось не досяг, випав із соціуму. Іншими словами, це соціальний податок. А меценатство, на мою думку, – це таке собі соціальне підприємництво, яке рухає суспільство вперед. Якими напрямками має займатися спільнота випускників kmbs, які проєкти підтримувати? М.Д.: Я впевнений, що, перш за все, спільнота випускників має опікуватися своєю професійною діяльністю, тобто управлінням. Покращення бізнесу, підвищення продуктивності – наше головне завдання. Кожен повинен відповідати за своє, а коли вже виконав свою роботу, то можна й займатися іншими речами, дотичними чи ні. Кожен окремий бізнесмен може опікуватися чим завгодно, наприклад, давати гроші на розвиток більярду в Україні чи футболу. Але якщо ми говоримо про асоціацію випускників, то вона повинна бути більш розбірливою. Скажімо, премія Ґонґадзе – не про бізнес, але про дуже важливі речі, про створення демократичного суспільства. В Україні є велика загроза – скотитися в автократію. І один з головних запобіжників цьому – вільна професійна журналістика. Джерело: Відкрита платформа випускників kmbs

kmbs live
20.11.2024 at 17:00
Новий подкаст: "Стратегічна гнучкість: як аналітичне мислення допомагає адаптуватись до мінливих умо ...
01.11.2024 at 18:30
Новий подкаст: "Організаційне здоров’я: кейс Сільпо" ...
22.10.2024 at 16:00
Новий подкаст: "Продажі: управління очікуваннями клієнта" ...
09.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Інноваційні продукти: 6 питань для створення нових рішень" ...
04.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Аналітика в бізнесі: типи, моделі, рішення" ...
05.09.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 at 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...
31.07.2024 at 14:00
Human capital: finding and developing a team ...