A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
21.12.2020
1020
13min
People. Leadership and management. Culture
[EN] Як працює напрям організаційного навчання та розвитку в українському бізнесі? Які пріоритети має та з якими труднощами стикається? Олена Жильцова, професорка kmbs та авторка програми </em><a href="https://kmbs.ua/ua/edp/People%20in%20the%20organization/upravlinnya-navchannyam-sistemniy-pidhid-do-l-d"><strong><em>«Управління навчанням. Системний підхід до L&amp;D»</em></strong></a><em> цього разу спілкувалася із Наталією Кубою, директоркою Центру </em><em>н</em><em>авчальної </em><em>м</em><em>айстерності компанії SoftServe.

[EN] Ця розмова – третя з циклу 12 зустрічей Олени Жильцової за кавою з директорами з розвитку великих українських компаній. Перше інтерв’ю можна прочитати тут, а друге - ось тут. Олена Жильцова: SoftServe інвестує чималий ресурс – інтелектуальний, фінансовий – у створення власних навчальних рішень. Як ви визначаєте для себе покликання, місію, надзавдання функції навчання та розвитку в компанії? Наталія Куба: У SoftServe є примовка: Learning is in our DNA («Навчання – у нашій ДНК»). Засновники компанії свого часу були викладачами Національного університету «Львівська політехніка». Завдяки проєкту партнерської взаємодії ЛП та інституту Ренсселіра у Нью-Йорку вони отримали своє перше відоме замовлення від General Electric, з цього й бере початок SoftServe. Компанія розросталася й неодноразово стикалася з тим самим викликом – після університетів до нас потрапляли інженери з неактуальними навичками. Наприклад, замість сучасних мов програмування їм викладали Pascal. Ми мали донавчати працівників, навчання стало невід’ємною складовою компанії. Організації у нашій галузі живуть і зростають саме завдяки розвитку. Якщо ти не вчишся – ти йдеш з бізнесу. Застарівання навичок у світі пришвидшилося в 5 разів, а у сфері технологій ця цифра ще драматичніша. Тому ми – організація, що навчається, адже іншого способу ефективно діяти для нас не існує.   О.Ж.: Технології розвиваються неймовірно швидко та багатовекторно. ІТ-індустрія має високу внутрішню динаміку та складність. І для L&D – організаційної функції навчання та розвитку – це перетворюється на особливий виклик: як визначити пріоритети? Н.К.: Ми постійно оновлюємо внутрішні стандарти – моделі компетенцій, моделі знань. У роботі орієнтуємося на флагманів нашої сфери, а це компанії із західної бізнес-культури. Уважно спостерігаємо за клієнтом, намагаємося передбачити, у який момент він виявить бажання перейти до технології Х (до того часу нам слід бути навченими та авторизованими у ній). Також ми постійно осмислюємо власну практику, аналізуємо, що працює найкраще, і виводимо це на рівень стандартів.  

Наталія Куба: "Ми намагаємося дати нашій людині те, що їй важливо. Тому іноді шукаємо рішення під запит конкретного ключового працівника"

  Завдяки співпраці з провідними технологічними провайдерами SoftServe має доступ до нових технологій швидше, ніж ринок. Це дозволяє нам бути на кілька кроків попереду та розвивати експертизу роботи з тими інструментами, які будуть набувати трендовості за пів року-рік. А ще ми тримаємо персональний фокус на працівнику, learner’і. У нас є правило – ми намагаємося дати нашій людині те, що їй важливо. Тому іноді шукаємо рішення під запит конкретного ключового працівника, під його персональний план розвитку.   О.Ж.: Як ваше L&D тримає контакт з клієнтом? Як саме ви дізнаєтеся, що через рік він може перейти до технології Х, і вам потрібно готувати команду? Н.К.: За це відповідають команди з продажу та маркетингу, з розвитку технологій, вони працюють з ринком і формують очікування. Ці прогнози стають елементом нашої стратегії – ми передбачаємо зміни та планово готуємося до них. Але часом щось трапляється дуже швидко, непрогнозовано – наприклад, коронакриза… І тоді ми разом із клієнтом шукаємо рішення, вчимося, щоб утриматися на хвилі.   О.Ж.: Які ж навчальні активності є у вашому портфелі? Хто їх реалізує – чи створюєте ви продукт самотужки, чи за допомогою провайдерів? І якщо це освітні партнери – де їх шукаєте, адже компанія SoftServe завжди підкреслює українське коріння, але водночас міжнародні підходи? Н.К.: У нас дуже багато навчальних форматів – від довготермінових програм до кількагодинних інтенсивів, синхронні та асинхронні, групові та індивідуальні, формальні та неформальні заходи. У кожного формату є безліч підформатів, наприклад, у менторингу – one-stop-менторство, бізнес-менторство, технічне менторство тощо. 90% навчальних потреб задовольняємо власними силами. Щодо вибору партнерів – це завжди визнані організації, перевірені провайдери, котрі довели свою ефективність. У технологічному напрямку – часто це вендори, творці та власники технологій. Якщо ми добираємо наставника, коуча для наших менеджерів С-рівня – шукаємо експерта зі світовим ім’ям та фокусом. Це не про снобізм чи чванливість, а про високі вимоги щодо ефективності, про мислення розвитку.  

Застарівання навичок у світі пришвидшилося в 5 разів, а у сфері технологій ця цифра ще драматичніша

  Для нас дуже важливий не лише рівень експертності, але й культурний підхід. Наприклад, для нас дивно, якщо тренер використовує як ілюстрації якісь шматочки із радянських кінофільмів чи інші подібні референси. Дуже важливо перебувати в одному інтелектуальному, культурному, ціннісному полі з провайдером.   О.Ж.: Більшість ІТ-компаній сповідує підхід, що навчання має бути добровільним вибором учасника. Якось програму, де я була автором та викладачем, ІТ-замовники просто описали на внутрішньому порталі. За першим разом захід обрало та відвідало двоє людей. На повторну програму прийшло четверо, а за кілька ітерацій сформувалася група – це стало найкращим підтвердженням моїх викладацьких спроможностей. Як у вас із цим? Н.К.: Так, ми намагаємося працювати через усвідомлену навчальну потребу, через внутрішню мотивацію як пріоритет над зовнішнім контролем: коли учасник розуміє прикладну цінність і сам обирає навчання. Наше завдання – створювати можливості.   О.Ж.: ІТ-компанії зараз відчувають дефіцит підготовленої молоді. Водночас SoftServe стрімко зростає і має постійну шалену потребу в наборі команди. Як працює L&D на цьому фронті? Н.К.: ІТ-академія, яка пропонує низку навчальних рішень, аби розпочати кар'єру в ІТ, була першою ластівкою в SoftServe Університеті. Донині вона активно працює в усіх регіонах,  де представлений SoftServe, окрім Польщі, де існують відпрацьовані механізми взаємодії та підготовки молоді на базі вишів. Зараз ми прагнемо помітити і привабити талановиту молодь на максимально ранніх етапах. Для цього самостійно і у співпраці з регіональними ІТ-кластерами проводимо чимало просвітницьких акцій. Запускаємо спеціалізовані програми підготовки фахівців із різними вишами, де викладання відбувається силами наших практиків і в проєктному середовищі, на реальних кейсах. Окремим блоком у нашій L&D-стратегії є програми з освіти викладачів, аби не покладати повністю все навантаження на внутрішніх фахівців. Також ми ділимося з університетами нашими стандартами посад та робіт, аби вони могли адаптувати свої програми до реалій. А під час карантину ще й напрацьовуємо нові доріжки та місточки – як молодь може сертифікуватися в компанії й прийти до нас працювати.  

Наталія Куба: "У нас дуже багато навчальних форматів. 90% навчальних потреб задовольняємо власними силами."

  О.Ж.: Наталіє, ви розповідаєте про фантастичну кількість проєктів у різних вимірах. Персонально з learner’ом, як ви його називаєте, з командами, наперед сплановані та на раптову вимогу середовища, з молоддю і викладачами вишів… Як ви вимірюєте ефективність? І як убезпечуєте себе, щоб у такому шаленому темпі не піддатися спокусі спробувати зробити занадто багато й одразу? Н.К.: Маємо окрему роль – аналітик, що досліджує ефективність навчальних дій. Його завдання – вимірювати не тільки кількість, але й цінність. Ми, безумовно, дивимося на  відвідуваність курсів, задоволеність учасників. Але потім компілюємо це з даними з інших систем, аналізуємо, наскільки змінилася продуктивність. Порівнюємо, до прикладу, результати працівників, котрі вчилися упродовж певного періоду, з тими, хто цього не робив. Перевіряємо, чи вдалося нам активно перепрофілювати учасників, якщо йдеться про програми перекваліфікації. Відстежуємо кореляцію навчальних активностей із показниками вмотивованості, утримання, кар’єрного успіху команд. З початку існування компанії ми маємо внутрішню домовленість: навчання – це діяльність, спрямована на усвідомлення того, що необхідно для досягнення бізнес-результатів. Звісно, загалом це має відбуватися в приємний спосіб. Але навчання – це не розважальний захід. Якщо йдеться про командні майстер-класи із ліплення, печіння, акварелі тощо – це напрямок event-менеджменту. Зараз ми працюємо над розробкою підходів щодо оцінки ROI, але поки тільки шукаємо, як  вийти на очевидні взаємозалежності, видимі взаємозв’язки. Також у нас є команда маркетингу в структурі SoftServe Університету. Адже аналізувати результати варто з двох причин. По-перше, для обґрунтування подальших рішень, аби знати, які навчальні активності спрацювали, а які ні. А по-друге, щоб комунікувати ці результати. Якщо результати є, але ніхто про них не знає, це значить, що їх немає.   О.Ж.: Цікава теза про необхідність безперервної комунікації результатів L&D! А як це відбувається? Н.К.: Ми завжди наголошуємо компанії, яке навчання відбулося упродовж певного періоду, які воно дало результати. Я певна, що це є обов’язковою частиною навчальної культури, що обговорення цих активностей має бути постійно присутнім у внутрішньоорганізаційному дискурсі. І, звісно, ми формуємо загальнодоступні звіти з аналітикою, які можна прочитати на порталі компанії.  

Якщо результати є, але ніхто про них не знає, це значить, що їх немає. Тому обговорення навчальних активностей має бути постійно присутнім у внутрішньоорганізаційному дискурсі

    О.Ж.: Який інструмент застосовуєте для візуалізації даних? Н.К.: Є декілька інструментів, але основний – це Power BI. Ця система гарно розвивається і дає нам багато цікавих можливостей.   О.Ж.: І наостанок: скільки загалом працівників у компанії SoftServe? І чи велика команда L&D? Якщо поставити собі за мету потрапити у вашу команду з навчання та розвитку – що для цього потрібно? Н.К.: Зараз у нас приблизно 8500 працівників. 160 з них – опікуються безпосередньо навчанням та розвитком у основній команді та матричних підрозділах Щоб долучитися до нашої команди, потрібні певні спеціальні навички (які саме – залежить від спеціалізації всередині L&D-напряму). Але найважливіше – нам цікаві люди, які готові брати справи у свої руки, які мають енергію, бажають не лише відтворювати, але й створювати.

kmbs live
20.11.2024 at 17:00
Новий подкаст: "Стратегічна гнучкість: як аналітичне мислення допомагає адаптуватись до мінливих умо ...
01.11.2024 at 18:30
Новий подкаст: "Організаційне здоров’я: кейс Сільпо" ...
22.10.2024 at 16:00
Новий подкаст: "Продажі: управління очікуваннями клієнта" ...
09.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Інноваційні продукти: 6 питань для створення нових рішень" ...
04.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Аналітика в бізнесі: типи, моделі, рішення" ...
05.09.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 at 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...
31.07.2024 at 14:00
Human capital: finding and developing a team ...