A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
03.02.2021
1168
8min
People. Leadership and management. Culture
[EN] Міжнародні бізнеси вже давно застосовують екосистемний підхід через складні виклики, що стоять перед ними. Тому логіка відкритих систем – це та логіка взаємодії, спільних рішень та ресурсів, яка дозволяє бізнесу та організаціям знаходити відповіді на виклики середовища. Про це більш детально розповідає Гелена Саврук, керуюча партнерка Могилянської Стратегічної Агенції, керівниця Школи стратегічного архітектора kmbs.

[EN] Інтерв’ю було опубліковане у виданні «Вісник Астарти» Гелено, що є екосистемою у бізнесі, чому зараз так багато про це говорять? Я завжди говорю учасникам наших програм, що екосистема у бізнесі є аналогом природного концепту екосистем. Вона так само, якщо говорити дуже спрощено, може утворюватися самостійно під впливом зовнішніх обставин, або ж проєктуватись свідомо окремим гравцем – архітектором. Найголовніше те, що екосистема завжди створюється навколо ідеї, настільки амбітної, яка здатна пов’язати та мобілізувати інших незалежних учасників для досягнення цілей. Чому це так актуально саме зараз? Нині усі наявні системи знаходяться під колосальним впливом часу та тиском виконання, ефективності. Завдяки епідемії, спричиненої COVID-19, ми як компанії і як клієнти ще більше «перелетіли» вперед за потребами та розвитком бізнес-моделей. Бізнесу необхідно не тільки встигнути побудувати достатню кількість компетенцій для реалізації ідеї, але й підтримувати їх на належному рівні. У сучасних умовах це якщо не неможливо, то неймовірно складно та вимагає багатьох ресурсів та часу. Ба більше, зростає кількість глобальних проблем людства, таких як зміни клімату, торгівля людьми, той самий коронавірус, які один гравець – ні держава, ні організація, ні бізнес – не можуть розв’язати самостійно. Тож вони об’єднують зусилля задля досягнення кращих результатів. Бізнес бере в цьому активну участь і таким чином може отримувати іншого рівня прибуток. Загалом сума зусиль кожного окремо взятого учасника буде меншою за результат дій, виконаних спільно. Тож завдяки роботі у логіці екосистем у підсумку отримаємо мультиплікований у десятки разів результат. Чому компанії обирають будувати бізнес через екосистеми? Причини для створення екосистем у бізнесі можуть бути різними: хтось хоче реалізувати амбітну ідею, на яку не вистачає власних ресурсів, хтось хоче швидко додати властивості продукту чи змінити масштаби бізнесу, а хтось розуміє, що це вже скоріше необхідність, аніж вибір. Адже, маючи на ринку гравців, які використовують екосистеми для надання послуг клієнтам, іншим компаніям майже неможливо конкурувати з ними, покладаючись лише на власні ресурси.  

Мислити за принципом екосистемної взаємодії означає мислити тими ресурсами чи капіталом, які вам не належать, і бачити при цьому можливості для всіх гравців екосистеми

  З’явились також нові технології, які створили сприятливі умови для побудови та підтримки цих систем. Час на ухвалення та впровадження рішень скоротився, онлайн та VR-технології зробили можливим доступ до будь-якої компетенції, незалежно від їх розташування, а глобальні процеси все більше розмивають межі між окремими гравцями. Все це надає можливість компаніям створювати власні правила гри та знаходити рішення там, де раніше панували десятиріччями сформовані зв’язки. Як створюється екосистема в бізнесі? Будь-яка екосистема, у бізнесі чи у державному секторі, починається з ідеї. Вона має бути достатньо амбітною та широкою, щоб зацікавити інших гравців долучитись до її реалізації. Надалі, врахувавши власні спроможності та визначивши «ядрові» процеси, варто оцінити, які ще ресурси, інфраструктура, можливості необхідні для здійснення цієї ідеї і в кого вони можуть бути. Останньому, а саме підбору майбутніх партнерів – треба приділити багато уваги. Екосистемна логіка: що це? Як розпочати міркувати і діяти за принципом екосистемної взаємодії? Екосистемна логіка – це перш за все логіка відкритості. Це готовність до взаємодії, до пошуку спільних рішень чи ресурсів. Вона передбачає також неабияку готовність ризикувати, адже зворотним боком партнерства в екосистемах є взаємозалежність, інтеграція з партнерами. Щоб це працювало – необхідна довіра. Мислити за принципом екосистемної взаємодії означає мислити тими ресурсами чи капіталом, які вам не належать, і бачити при цьому можливості для всіх гравців екосистеми. Які можливості відкриваються перед архітектором екосистеми та її учасниками? Правильно побудована екосистема посилює усіх її учасників: кожен гравець зміцнює один одного, навіть якщо вони між собою напряму не пов’язані. Архітектор екосистеми отримує можливість здійснити власну амбітну ідею. Інші гравці, як ключові, так і нішові, можуть реалізувати власні інтереси, хоча останні часто і не здогадуються про загальний задум.  

Завдяки гравцям екосистем компанія здатна дуже швидко додавати нові властивості продуктам та нарощувати власну потужність

  На які переваги можуть розраховувати учасники екосистеми? По-перше, це значне зростання і розвиток, при якому заощаджуються час та ресурси. В екосистемах великі компанії можуть сфокусуватись на своїх ключових процесах, які є ядром їхньої діяльності, делегуючи інші процеси своїм партнерам. Тож завдяки гравцям екосистем компанія здатна дуже швидко додавати нові властивості продуктам та нарощувати власну потужність. Ще однією перевагою роботи у такій логіці є збільшення ефективності цих ключових процесів. Оскільки частину роботи виконують наші партнери, у наc звільняються ресурси для підсилення нашого «ядра». Існують навіть випадки, коли екосистемна логіка допомогла перезапускати цілі економіки, як, наприклад, це відбулось в Індії. Як будувати відносини з усіма учасниками бізнес-екосистеми? В екосистемі взаємини з учасниками будуються на балансі інтересів. Важливо розуміти, що ми можемо запропонувати своїм партнерам, що необхідно для їхньої успішної діяльності, що їм необхідно вкласти. Треба обов’язково враховувати їхні інтереси і вміти балансувати ними відповідно до нашої мети. Тут не вийде просто вказувати партнерам, що їм робити, а що ні. У побудову відносин також важливо вкладати емоції, енергію, запал. Треба справді «закохувати» партнерів у ту ідею, яку ви їм продаєте і підтримувати цей вогонь впродовж усього часу. Адже для того, щоб створити щось дійсно класне, треба любов до того, що робимо, та віра у спільний результат. Які є успішні приклади агро-екосистем? Є такі глобальні гіганти як John Deere, Syngenta, Monsanto, що успішно працюють в екосистемній логіці і представлені в Україні.

kmbs live
20.11.2024 at 17:00
Новий подкаст: "Стратегічна гнучкість: як аналітичне мислення допомагає адаптуватись до мінливих умо ...
01.11.2024 at 18:30
Новий подкаст: "Організаційне здоров’я: кейс Сільпо" ...
22.10.2024 at 16:00
Новий подкаст: "Продажі: управління очікуваннями клієнта" ...
09.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Інноваційні продукти: 6 питань для створення нових рішень" ...
04.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Аналітика в бізнесі: типи, моделі, рішення" ...
05.09.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 at 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...
31.07.2024 at 14:00
Human capital: finding and developing a team ...