A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
18.07.2018
1123
9min
People. Leadership and management. Culture
[EN] Чому одні країни досягають більших результатів у створені інновацій у порівнянні з іншими? І чи потрібна взагалі Україні власна Кремнієва долина? Своїми думками та прогнозами ділилися на <a href="https://www.youtube.com/playlist?list=PLyjktzUToT3yuBhljttz9m2JD7Hn5iwdP" target="_blank" rel="noopener">бізнес-майданчику «Книжкового Арсеналу»</a>представники українських IT-компаній під час події з нагоди виходу книги «Вискочки. Uber, Airbnb та битва за Кремнієву долину» Бреда Стоуна українською.

[EN] Екосистема як передумова Андрій Сорохан, Team Lead uventures, вважає, що питання про утворення Кремнієвої долини в Україні пов’язане зі створенням відповідної екосистеми. У нас її немає, немає обміну ідеями. Щоб зробити щось схоже на Кремнієву долину, потрібно створити цю екосистему:  від освіти до інвестицій, а потім до самого продукту. Крім того, самим створити долину не вийде, потрібно знайти своє місце в глобальній екосистемі. Питання в тому, яке це буде місце. Зараз у нас є багато soft-компетенцій,  а ще є індустріальні компетенції з радянського минулого. І, формуючи стратегію країни, потрібно думати, як застосувати ці кореневі компетенції, щоб зайняти певну нішу в глобальній системі. Макс Яковер, CEO, керуючий партнер UNIT.city, виділяє такі передумови створення української Кремнієвої долини: 1 компонент – policy. Яка у нас регуляторна політика країни; чи можемо ми захистити свої права. Цього складника у нас немає. 2 компонент – funding. Для того щоб з‘явилась екосистема, необхідно, щоб хтось інвестував у це гроші. Дуже часто все починається з власних грошей. З цим компонентом у нас теж біда. 3 компонент – культура. Вона визначає, наскільки підприємець як рольова модель є важливим у суспільстві. Умовно кажучи, чи хочуть наші діти ризикувати, і чи готові батьки їх відпускати працювати не «на зарплату», а стимулювати пробувати, створювати щось нове. Аналітика показує, що українське суспільство не готове до цього, що ми досі тримаємось за традиції. 4  компонент – market reach. Це показник того, наскільки ми готові виходити за межі внутрішнього ринку і працювати із Заходом та Азією. За винятком деяких компаній ми не готові, боїмося, у тому числі – бо не знаємо англійської мови.  

Формуючи стратегію країни, потрібно думати, як застосувати наші кореневі компетенції, щоб зайняти певну нішу в глобальній екосистемі

  5 компонент – support. Все, що може підтримувати нас, наприклад, різні акселераційні програми, яких в Україні майже немає, окрім корпоративних. Хоча варто зауважити, що існує певна інфраструктура у вигляді коворкінгів. 6 компонент – таланти. Їх можна поділити на дві категорії: таланти, які вміють управляти, будувати бізнес та займатися маркетингом, і так звані «технологічні» таланти. В Україні переважає друга категорія, у нас майже немає людей, які займаються бізнес-девелопментом. У нас приблизно 130 тис. людей працюють в IT-сфері. І більшість – в аутсорс. І це зрозуміло: у нас немає нічого для створення продукту, але є таланти і невелика інфраструктура для «технологічних» талантів. Це поточний стан справ. Гарна новина полягає в тому, що це нормальний стан речей. Так було практично у всіх країн якийсь час назад: у когось 60 років тому, у когось 20 чи 10. Але всі з цього стану перейшли до іншого. Які перспективи України? Юрій Двойнос, співзасновник ZEO Alliance та ZEO University, вважає: сфера IT є окремою економічною вертикаллю, як і агро- або фармбізнес. Технологічний бізнес створює продукти або послуги для  розвинених ринків. Складно надати послугу, якщо у споживача немає можливості спожити її. Наприклад, якщо він не має смартфону або інтернету. В Україні немає великого внутрішнього ринку. Він має достатній потенціал, але бізнес тут побудувати дуже складно. Більшість українських компаній створює продукти для інших ринків. В Україні перспективно створювати стартапи на ранній стадії. Тому що потім, навіть якщо все склалося вдало, необхідно залучати сильні таланти, залучати досвід. А залучити досвід в Україну дуже складно. Для того щоб створювати долину, потрібно хоча б мати хаб, до якого можна буде залучати зовнішню експертизу, де можна вирощувати таланти. Інвестори: закордонні vs українські На думку Андрія Сорохана, Кремнієва долина - це середовище, в якому можна йти на ризик, створювати нові компанії та продукти. А для цього потрібно залучити фінансування. Різниця між українськими та американськими інвесторами полягає в тому, що на американському ринку вже сформувався пул інвесторів, які до цього будували свої успішні технологічні бізнеси. І вони більш схильні йти на ризик. В Європі, наприклад, можна взяти кредит для розвитку своєї ідеї. В Україні ж культура інвестора є дещо іншою. Багато інвесторів хочуть бачити результат одразу і не чекати декілька років, а тим паче, десятків років. А великі зміни, скажімо, у сфері медицини, не робляться так швидко. Втім, в Україні зараз є ринок інвесторів, який розвивається, тому надія є.

 
Для того щоб створювати власну Кремнієву долину, потрібно хоча б мати хаб, до якого можна буде залучати зовнішню експертизу

  Як створити екосистему в Україні? Учасники зустрічі казали про те, що потрібно працювати з усіма компонентами екосистеми. Але передусім - з талантами та культурою. Таланти з-за кордону важко залучити в Україну: багатьох турбує безпека, своя та своєї родини, за умови потенційного переїзду. Тому потрібно вкладати ресурси у навчання своїх талантів, підтримувати їх і розвивати, адже в Україні їх багато. Потрібно лише дати їм можливість проявити себе, продемонструвати: для того, щоб створювати інноваційні продукти, необов'язково їхати за океан. Макс Яковер вважає, що всі дії можна поділити на тактичні та стратегічні. І якщо тактичні багато компаній вже роблять або починають робити, то на стратегічному рівні їм не вистачає підтримки від держави. Потрібно, щоб формувалася політика (policy), щоб були умови, у яких підприємці зможуть себе реалізувати. Потрібно працювати з культурою, щоб суспільство було готовим вийти за рамки та йти на ризик, створювати щось нове. Є й те, що може зробити кожен, – це дати своїй дитині технологічний фундамент: знання англійської та математики, – каже  Юрій Двойнос. Англійська допомагає уникнути ізоляції від решти світу та нових знань (курсів, досліджень). А математика дає розуміння базових математичних моделей, і не обов’язково все життя програмувати. Усе решта – це процес постійного навчання. З’являється дедалі більше нових курсів та інструментів, що допомагають покращувати свій продукт і задовольняти потреби клієнтів. Наприклад, технологія дизайн-мислення, що стає дедалі популярнішою, дозволяє наблизитись до споживача, зрозуміти потребу, знайти шлях її вирішення та масштабувати це рішення. Навіщо нам Кремнієва долина? На думку Макса Яковера, по-перше, це дасть змогу самореалізуватися талановитим людям, що живуть в Україні.  По-друге, таке середовище стане драйвером економіки. І, по-третє, якщо ми його не створимо, то, у кращому випадку, будемо споживачем того, що створюють інші. Не існує універсальної формули, за якою можна створити Кремнієву долину в будь-якій частині світу. Потрібно докладати зусиль як на стратегічному рівні, так і на тактичному і наполегливо працювати.

kmbs live
20.11.2024 at 17:00
Новий подкаст: "Стратегічна гнучкість: як аналітичне мислення допомагає адаптуватись до мінливих умо ...
01.11.2024 at 18:30
Новий подкаст: "Організаційне здоров’я: кейс Сільпо" ...
22.10.2024 at 16:00
Новий подкаст: "Продажі: управління очікуваннями клієнта" ...
09.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Інноваційні продукти: 6 питань для створення нових рішень" ...
04.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Аналітика в бізнесі: типи, моделі, рішення" ...
05.09.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 at 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...
31.07.2024 at 14:00
Human capital: finding and developing a team ...