A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
13.03.2018
651
9min
People. Leadership and management. Culture
[EN] Що таке самоорганізована компанія? Звідки вона виникла, чим регулюється і як виглядає? Про це – у статті Денніса Віттрока, партнера в encode.org, коуча з холакратії.

[EN] Ця підприємницька подорож почалась з пошуку кращого способу працювати спільно. У 2007 році Том Томісон разом з Брайаном Робертсоном та Алексією Боуерз заснували компанію HolacracyOne, маючи на меті створити портативну систему для самоорганізації роботи. Це була спроба замінити традиційну ієрархію управління «згори вниз» на організацію, якою рухає призначення. Після десятиліття спроб, помилок і постійних удосконалень стало зрозуміло, що цей експеримент був успішним. Холакратія стала життєздатною альтернативою для кращої організації роботи. Вона дозволяє створити успішний бізнес без використання негнучких структур та застарілого мислення індустріальної епохи. Насправді, холакратія є лише одним з прикладів більшої тенденції, яка базується на трьох важливих принципах. Вони втілені у новому русі «Організації майбутнього», каталізатором якого став Фредерік Лалу, автор книги Reinventing Organizations (в українському перекладі - «Компанії майбутнього»). Лалу провів дослідження і сформулював ці три принципи, назвавши їх самоорганізацією, еволюційним призначенням та цілісністю. Все більше людей відчувають бажання працювати, заробляти і жити, розуміючи своє призначення. Успішне підприємництво базується на здатності відчути, чого потребує світ, і дати йому це. HolacracyOne побачила зростаючу потребу в портативній системі для самоорганізації, керованої за призначенням. І запропонувала рішення у формі Конституції холакратії. Великий подарунок холакратії полягає в тому, що вона допомагає чітко диференціювати організацію від людей. Організація – це не група людей. Скоріше це органічна структура кіл, ролей і відповідальності, необхідних для вираження її специфічного призначення. Люди (та їхні справи) існують у взаємопов'язаних, але окремих сферах - і перетинаються з простором організації лише тоді, коли служать її призначенню через призначення своїх ролей. При цьому вони використовують свої вміння, пристрасть та енергію – щоб виконати роботу своєї ролі.  

Великий подарунок холакратії полягає в тому, що вона допомагає чітко диференціювати організацію від людей

  Холакратія робить особливий наголос на цьому моменті. Але багато інших моментів не є чітко визначеними. Наприклад, холакратія не каже, як вирішувати міжособистісні конфлікти колег, яку юридичну структуру ви повинні обрати. Вона не диктує вам, якими мають бути компенсації, як розподілятиметься прибуток, як переосмислити такі поняття, як менторство та кар‘єрне зростання у контексті самоорганізованої системи. Холакратія не претендує на те, що має відповіді на всі запитання. Вона вірить, що її користувачі з часом самі зможуть виробити власні рішення. Призначення У жовтні 2015 року Том Томісон з колегами створив encode.org – бо відчув, що існує потреба у юридичних, фінансових та соціальних основах для самоорганізованих компаній. Засновники encode.org хотіли, щоб управлінцям не доводилось «винаходити колесо», щоб вони могли взяти готові рішення і реалізувати їх у своєму бізнесі. Трохи згодом поняття «самоорганізоване підприємство» (Self-Organizing Enterprise, SOE) отримало нову назву – «підприємство з призначенням» (For-Purpose Enterprise, FPE). Воно складається з трьох «інгредієнтів»: Організації, Компанії та Асоціації. Кожний з них має власний набір правил, зафіксованих у певних угодах. Організація: робота з призначенням Самоорганізована система, така як холакратія, змінює традиційну ієрархію влади, розподіляючи повноваження між колами, ролями, політиками. Робота виконується, бо вона відповідає призначенню, а не тому, що є відділи, менеджери і посадові інструкції. Усі ролі можуть бути однаково залученими до процесу прийняття рішень. Основна увага у цій складовій самоорганізованого підприємства – це робота організації. Її набір правил – це Конституція. Люди тут – це партнери, які заповнюють певні ролі для того, щоб докласти свою енергію й таланти до виконання призначення організації. Працюючи у такому просторі, я маю більше свободи й чіткі обов‘язки. Я сам керую своїми ролями, і те, що я можу взяти на себе унікальний набір постійно еволюціонуючих ролей, означає, що є багато можливостей для мого професійного зростання. Правила, зафіксовані в Конституції, показують чіткі шляхи вирішення моїх теншенів.  

Холакратія не претендує на те, що має відповіді на всі запитання. Вона вірить, що її користувачі з часом самі зможуть виробити власні рішення

  Компанія: заробляти з призначенням Головне джерело теншенів пов'язане зі справедливим розподілом прибутку. Компанія є місцем, де інноваційні угоди закріплюють самоорганізовану систему юридично, і де регулюється прибуток, компенсації й т.д. Фокус цього «інгредієнта» - це власність та капітал організації. А набір правил – це усі юридичні угоди, перш за все – операційна угода (Operating Agreement).   З цієї точки зору ми всі виступаємо повноправними членами компанії (менеджерами). Для бізнесів, що знаходяться на початковій стадії розвитку, динамічна система (заснована на моделі «шматків пирога») здатна забезпечити чесний і прозорий облік індивідуальних внесків, що виражаються у часі та грошах. У такій організації відсотки з прибутку доступні для усіх. Влада більше не знаходиться у руках власників чи інвесторів. Якщо всі працівники мають однакові права, то більше немає «привілейованого класу». Асоціація: життя з призначенням Одне з найскладніших запитань – як саме люди з їхніми особистими справами (скажімо, міжособистісними стосунками) вписуються у цю картину. Асоціація – це той простір, де ми показуємо себе цілісно, повністю: з нашими сильними та слабкими сторонами, з нашими бажаннями, надіями, мріями та страхами, з нашими міжособистісними теншенами, з нашою індивідуальною здатністю розвиватися. Основна увага тут приділяється людям, а набір правил - це угода про асоціацію (Association Agreement), яка описує нашу культуру, норми поведінки, цінності, особистісний розвиток тощо. З точки зору Асоціації я виступаю її членом. Я можу більш повно проявляти себе, я не обмежений офісною політикою. Я можу розвивати відносини з іншими, давати й отримувати зворотний зв‘язок, бути ментором чи просити когось стати моїм. Ці три складові - Організація, Компанія та Асоціація - пов'язані через різні угоди і разом складають нове реінтегроване ціле – підприємство з призначенням. У середині цієї моделі знаходиться індивід – «агент призначення», який одночасно є членом Асоціації, менеджером Компанії та партнером Організації. Описана модель підприємства є сутністю, яка з‘явилась не так давно. Вона дозволяє бізнесу продовжити еволюцію «організацій майбутнього», а людям – працювати, заробляти і жити у відповідності до свого призначення.

kmbs live
20.11.2024 at 17:00
Новий подкаст: "Стратегічна гнучкість: як аналітичне мислення допомагає адаптуватись до мінливих умо ...
01.11.2024 at 18:30
Новий подкаст: "Організаційне здоров’я: кейс Сільпо" ...
22.10.2024 at 16:00
Новий подкаст: "Продажі: управління очікуваннями клієнта" ...
09.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Інноваційні продукти: 6 питань для створення нових рішень" ...
04.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Аналітика в бізнесі: типи, моделі, рішення" ...
05.09.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 at 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...
31.07.2024 at 14:00
Human capital: finding and developing a team ...